Co potřebujete pro dobrý web

Není to tak obtížné - stačí někdo šikovný, kdo se o něj bude starat. Dnes si totiž už nemůžete dovolit nechat web delší dobu ve stejném stavu. Web není (jednorázový) "projekt", ale klíčový nástroj komunikace se zákazníky, zejména s budoucími zákazníky

Jak vzniká web

Jsou dvě možnosti.

  • Komplikovaně. Dlouho.
  • Jednoduše. Rychle.

Jednoduše chtějte dobrý web

Je to snadné.

  • Musíte si ujasnit, k čemu má být dobrý. Dobrý partner vám s tím pomůže.
  • Akceptujte, že se musí vyvíjet. Vyžadujte přizpůsobitelnost (flexibilitu). Viz dále
  • Najděte důvěryhodného partnera a svěřte mu to.

Nebo můžete zvolit tu komplikovanou variantu

Většina lidí z branže se tváří, že pro vznik webu je nezbytný tým lidí, ve kterém musí být (např. jedna diskuse na LinkedIn)

  • Copywriter, popř. SEO-Copywriter
  • SEO expert / analytik (datový)
  • Grafik
  • Programátor (i když v některých obzvlášť zasvěcených diskusích tato bezvýznamná role vypadává - což má být sarkasmus)
  • "Ajťák" (tím je asi myšlena správa infrastruktury)
  • "Uxák" (viz dále)

S mírnou nadsázkou (nejsem zrovna mileniál a preferuji používat pojmy, které umím vysvětlit 80% potenciálních partnerů) to považuji za šílené.

  • Není jasné, co znamená "uxák" a "copywriter" (dlouho jsem zjišťoval a vedl řadu diskusí, ve kterých jsem chtěl pochopit, jak funguje tvorba textů, ale nezjistil jsem to). S pojmem "grafik" mám taky celkem problém.
  • Bezpochyby je skvělé, když máme k dispozici tým a nezapomenu na marketing a vedoucího projektu (to má být další sarkasmus). Jenže práce v týmu je náročná. Potřebujete lidi, kteří budou schopni/ochotni spolupracovat + měli by mít obdobnou úroveň. 
  • Je obtížné takový tým zorganizovat, zajistit podmínky a dostatek lukrativních zakázek tak, aby se to vyplatilo. Pokud existuje parta, která má skutečné výsledky, bude její práce pekelně drahá (byť z logiky věci bude nejefektivnější), protože by měli v rychlosti a kvalitě násobně převyšovat ostatní (získali bychom výrazně lepší výsledek než jakkoli jinak). Myslím, že takových týmů je přibližně tolik, kolik jednorožců.

Co je tajemná disciplína či odbornost UX

Hledal jsem a našel mnoho různých definic. Stejně jako u copywritingu. Existuje dokonce UX asociace, která se snaží vysvětlit, o co jde. Stejně jsem to nepochopil - uživatelský prožitek přece závisí na tom, jak moc dobře bude web odpovídat očekáváním a zvyklostem cílové skupiny. Nejspíše je naprosto nevyhodnotitelný. Pokud mi nikdo neumí vysvětlit, jakou roli má tato odbornost při vytváření webu, tak jsem buď moc hloupý, nebo je to jinak. A. Einstein říkal, že "když to neumíte vysvětlit šestiletému dítěti, tak tomu nejspíš sám moc nerozumíte".

Nechci nic zlehčovat ani zpochybňovat. Pokud by to bylo tak, že na vytvoření webu (bez vývoje platformy) potřebuji 6-8 vysokých škol & pár desítek let praxe, asi bychom těch webů měli mnohem méně, než kolik jich teď máme. Asi by byly výrazně kvalitnější. Takže to, čemu se říká "uživatelský prožitek", znamená pro obyčejné smrtelníky nejspíše to, že tvůrce webu doopravdy chápe potřeby a chování cílové skupiny. Jak se k tomu dopracovat, je možná obtížné, možná jednoduché - pravděpodobně také nepotřebujeme "dokonalou" znalost (80/20) - aneb tak jako tak si musíme vystačit s tím, co právě máme. A měli bychom být schopni poznat, jestli je to dost nebo málo.

Další otázka je, zda potřeby a chování různých cílových skupin jsou vždy něco zcela jiného nebo jestli mají (80%) společný základ. Aneb kdo je skutečně kompetentní k návrhu úprav webu a na základě čeho by změny měly být prováděny.

Jak dokonalý web potřebujete

Je tedy žádoucí, aby web byl ve své první verzi "co nejlepší" ("dokonalý")? Říká se tomu meze ekonomické efektivnosti - nepotřebujete dokonalé auto nebo telefon - pro téměř 100% potenciálních uživatelů a způsobů užití naprosto dostačuje "běžná" verze (byť jejich výrobci určitě hodlají tvrdit, že "běžné" znamená v podstatě "dokonalé" - a vlastně budou mít pravdu). Takže se nejspíš nevyplatí ani dokonalý web.

Dokonalé auto či telefon nebo web totiž jsou nekonečně nákladné a nebudou nikdy hotové. Je tu ještě jeden faktor. Auto ani telefon se nedají příliš přizpůsobovat měnícím se potřebám. Většinou mají technicky omezenou životnost. Vyměníte je. Platí to stejné pro web? Zejména pokud jej chceme / musíme používat jako primární nástroj komunikace se zákazníky? Auto má po celou dobu životnosti obdobnou užitnou hodnotu. Funguje tak i web? Je rozumné nestarat se o něj a tím způsobit, že bude čím dál méně relevantní aktuální realitě?

Jaká je životnost webu - kdy je potřeba jej inovovat

To je jednoduché. Je potřeba jej upravit vždy, když:

  • Je pravděpodobné, že úprava zvýší výkon webu o tolik, že se její náklady uhradí stanoveným koeficientem (doporučujeme, že by potenciální přínos webu měl být minimálně pětinásobkem vložených zdrojů - záleží na branži a situaci).
  • A to je všechno. Prostě když se to vyplatí. Ani dříve, ani později.
  • Pozor, odkládání úprav neznamená jen odkládání těch potenciálních užitků, ale pravděpodobně naprosto nenahraditelné ztráty pozice na trhu (více jinde).

Vychází, že pro naprostou většinu oborů je limit, po který je možné nechat web bez úprav, přibližně jeden týden. Což je způsobeno především tím, že není rozumné provádět příliš mnoho změn jednorázově & potřebujeme vyhodnocovat, jestli provedené změny mají pozitivní efekt. Což neznamená, že se každý týden mění X% obsahu či funkčnosti. Jde především o ověření, zda se neděje něco, na co je potřeba reagovat.

Web je rozumné vytvořit a spustit minimalistický

Potom jej udržovat a rozvíjet tím směrem, který ukáže analýza jeho výsledků, Každý jiný scénář je alibismus. Projev pohodlnosti - kdy vlastně nemáte zájem se výkonem webu zabývat. Nechcete přistoupit na to, že se musí měnit. Jenže web není nikdy hotový.

Jak web udržovat a rozvíjet

Ujasněte si, jakým způsobem to celé má fungovat a co jsou fatálně důležité technické požadavky. Ve smyslu systematičnosti, konzistence a řiditelnosti úprav. Jak moc náročné to reálně je. Ověřte, do jaké míry to můžete dělat sami. Obvykle pokud není výhodnější, abyste si sami web vytvořili, tak celkem logicky je lepší, když se o něj bude starat ten, kdo ho vytvořil. A pro vás to má obrovskou výhodu.

Můžete si s poskytovatelem té služby sjednat cenu za výkon.

Potřebujete smysluplné výsledky. Nové zákazníky. Jinak stačí navštívenka. 

  • Můžete péči o web věnovat spoustu kapacit a peněz. Jenže aby web dosahoval rozumného výkonu (viz Pareto), tak to nedokážete svépomocí.
  • Není to jaderná fyzika, ale solidní řemeslo. Amatérský web si dokáže i relativně snadno vytvořit každý. Je však otázka, nakolik to dává smysl - jestli se to vyplatí - co tím vlastně získá. Zjednodušeně řečeno - jak bude posuzovat nabídku potenciální zákazník? Co udělá, pokud u konkurenčního webu získá o trošku "lepší dojem". Máte jasno v tom, podle čeho se návštěvník bude rozhodovat - na základě důkladného studia obsahu a racionální analýzy nebo prvního dojmu?
  • Autentičnost je dobrá - ale i tu je potřeba podávat takovým způsobem, aby to na zájemce udělalo správný dojem.

Operaci srdce si nikdo nechce dělat sám, ani do toho tomu kardiochirurgovi nebude kecat. Když chcete, aby vám fungoval automobil, tak mu musíte občas poskytnout pohonné hmoty (či energii) a nejspíš tu a tam zavézt do servisu.

Zvažte, kdo a jak by se měl o váš web či spíše internetový marketing starat. Nebo si o tom promluvte s námi.

05. 09. 2020 Petr Seznam