Jaký web pro malou firmu

Pokud vás živnostenský úřad vyzve, abyste aktualizovali svůj web, je to příležitost se zamyslet nad tím, jestli platí východiska, se kterými jste jej před deseti lety vytvářeli.

[Asi 450 slov, 2 minuty čtení, snadné rozhodnutí 😉]

Příběh ze života

  • Jste malá firma. Nemáte potřebu vybudovat světové impérium. Vlastně vám bohatě stačí, jak fungujete dnes.
  • Zákazníci jsou spokojení, doporučují vás dalším a dalším. 
  • Sice máte web, ale vlastně jste na něj zapomněli, protože k ničemu není.

Až se jednoho dne ozve úřad, že jej máte uvést do souladu se zákonnými požadavky. Tak si řeknete, že jej alespoň při té příležitosti předěláte tak, aby měl modernější vzhled a vlastnosti. 

Vaše představa o inovaci webu

  • Měl by být v podstatě stejný, jako ten stávající. Nemáte čas ani chuť vymýšlet něco nového.
  • Asi by bylo dobré - když už se do toho musí vrtat - kdyby se třeba posunul ve vyhledávačích.
  • Kvůli telefonům by nejspíš měl být responzivní.

Hlavně - ať to někdo udělá a máte zase na deset let pokoj. Za rozumnou cenu.

Co byste si měli ujasnit 

  • I když dnes nové zákazníky nepotřebujete - jste si jisti, že zítra to bude stejné?
  • Pokud chcete zlepšit pozici ve vyhledávačích - je pravda, že o zákazníky nemáte zájem?
  • Víte toho dost, abyste se mohli správně rozhodnout? Znáte všechny rizika? Proč vlastně ten web potřebujete?

Pokud web znamená jen náklady a nic nevydělává, je zbytečné vyhazovat peníze. Pokud má být užitečný - což platí i pro případ, že víte, že by vám uškodilo, kdybyste jej neměli - tak potřebujete, aby se o něj staral někdo, kdo tomu rozumí. Kdo bude schopen najít optimální intenzitu péče, při které web bude přivádět v dlouhodobém horizontu nejlepší možné zákazníky. Podle vašich kapacit.

Užitek nového webu - nových zákazníků 

  • Pokud nemáte vytížené kapacity, tak je užitkem to, co na nich vyděláte.
  • Když získáte lepší než stávající nejhorší zákazníky, užitkem je rozdíl mezi tím, co jste vydělávali na těch původních a tím, co získáte od nových.
  • Budete si moci vybrat, jakou práci / pro koho budete dělat. A postupně zvyšovat ceny - vaši produktivitu. Nemusíte kupovat nové stroje ani najímat nové spolupracovníky.

Popravdě - pokud máte dost nových zákazníků na doporučení, nejspíš právě teď web opravdu nepotřebujete. Je však pozdě začít hledat nové až tehdy, kdy o ty stávající přijdete. Platí, že v tučných letech bychom si měli dělat zásoby na ta hubená, která zcela jistě přijdou. 

Mít zásobu zákazníků vypadá jako dobrý nápad. Zavolejte.

I když se domluvíme na minimálním rozsahu, měli byste mít web, který se bude posunovat ve vyhledávačích. Průběžně se bude přizpůsobovat tomu, co budete potřebovat. Nechcete dělat za pár let nový. Potřebujete dobrý web.

I když - či právě proto - že dnes pomocí webu žádné zákazníky nezískáváte.

13. 10. 2020 Petr Opletal