Web není nikdy hotový

Pokud máte web proto, aby přinášel užitek, musíte se o něj starat. Musíte reagovat na to, jak se při jeho návštěvě chovají vaši potenciální zákazníci. Je potřeba měřit jeho výkon a snažit se najít optimální poměr mezi úsilím nutným pro zvyšování jeho účinnosti a jeho přínosem.

Tvrzení z názvu tohoto článku je mírně řečeno netriviální. Nejspíše naprosté většině firem, poskytujících služby v oblasti internetového marketingu, vyhovuje opačný stav. Někteří dokonce "vytvoří" web a vypálí ho na médium, aby jejich dílo bylo zachováno pro příští generace. 😉

Web musí být živý

Jan Řezáč to tak formuloval v příspěvku Web není nikdy hotový. Většina z nás dělala či ještě dělá tu chybu, že s vynaložením značného úsilí a prostředků vytvořila (či si nechala udělat) web. Protože jsme vycházeli z toho, že "je nutné mít web". A když na něm něco je, buďme rádi. Nevrtejme do toho.

Před 10-20 lety byla jiná doba. Tehdy bylo přijatelné nesnažit se web využívat jako zdroj zájemců o spolupráci. Jako primární komunikační médium, zejména pro budoucí zákazníky. Ale dnes to už smysl nedává. Chování konkurence a potenciálních zájemců o spolupráci to nedovoluje.

Je potřeba si ujasnit, co od webu očekáváme. 

  • Najít způsob, jak to vyhodnocovat.
  • Když to "nejde vyhodnotit", tak dělat něco, co přináší zřejmý (měřitelný) užitek  😊 - mimochodem - měřit jde úplně všechno krom nesmyslů a nicnedělání.
  • Připustit si, že když budu "vyhodnocovat", tak musím na výsledky toho hodnocení reagovat. Pracovat na zvýšení výkonu toho webu.

Spustit či přepnout co nejdříve

Rozhodně je správné zveřejnit jakoukoli "alespoň trošku" (to nemyslím doslova, nerozvážné kroky mohou být dost kontraproduktivní) použitelnou verzi a začít pracovat na vývoji - na "trvalém zdokonalování" (analogie CPI). Je to proces, nikoli projekt.

  • Je potřeba se o něj starat, je to "nejlepší obchodník" ... 😉 ... a ten logicky péči potřebuje.
  • Pro vás je "dobře", že naprostá většina webů je poměrně statických (a porušujících mnohé zásady ... např. "orientaci na návštěvníka"), protože pokud to uděláte jinak, budete mít významnou konkurenční výhodu.
  • Pokud platí, že podstatnou část obsahu dává smysl vytvořit na základě toho, co chtějí vidět potenciální návštěvníci & je nutno experimentovat, web musí být dostatečně flexibilní. To, že nesmí být na žádném proprietárním redakčním systému, by dnes mělo být samozřejmostí.

Nedává smysl web jednou za čas zgruntu předělávat

Je dobré si poslechnout názory pana Řezáče např. v úvodní epizodě videoblogu. Koukat na videa je děsivá ztráta času, takže stačí si to pustit jako audio při nějaké bohulibé činnosti - třeba při cvičení nebo vaření. 

Zásadní myšlenky:

  • Nesnažit se o "dokonalé" zadání. Nelze ho vytvořit.  
  • Kritické požadavky na "web" jsou nezávislost a flexibilita.
  • Outsourcujme všechno, co dává smysl outsourcovat - zákaz lidové tvořivosti.

Pokud chcete mít efektivní web - napořád - tak ho prostě udržujte v kondici. Vaši zákazníci i konkurence se také mění. I vy se měníte. Je rozumné všechny ty změny promítat do podoby a obsahu.

  • Např. vyřazovat stránky, které nemají účel. Nikdo na ně nechodí. Méně je vždy více.
  • Přidávat stránky, na které vedou specifické kampaně - ať už placené nebo virální.
  • Rozhodně vylepšovat stránky, na kterých závisí výkon webu - vždy se dá najít něco, co ho může zlepšit - nebo alespoň vyzkoušet, jestli není možné, aby vaše sdělení návštěvníci lépe pochopili.

Web nepotřebujete proto, že "ho musíte mít". Není podstatné, jestli se vám líbí. Potřebujete předat informace zajímavým lidem, které najdete pomocí jiných nástrojů - reklamy, odkazy, sociálními sítěmi, venkovní či jinou klasickou reklamou, mailingem atd.

Zkuste to třeba s námi.

07. 10. 2020 Petr Opletal