Výzva k podání nabídek

17. 03. 2021 Petr Opletal

Zjistíte nebo vám někdo vnukne, že potřebujete nový firemní web. Když poptáte jeho tvorbu obvyklým způsobem, nejspíš dostanete spoustu obtížně vyhodnotitelných blábolů. Zvažte možnost dát si trošku víc práce s identifikací, co vlastně potřebujete. Můžete získat mnohem víc, než předpokládáte.

Výzva k podání nabídek

Obvyklý postup a jeho důsledky.

  • Zadáte do vyhledávače "nový web", projdete pár stránek a pak s povzdechem oslovíte tu firmu, jejíž web se vám nejvíce "líbí".
  • Zveřejníte poptávku na poptávkovém portálu ... obratem začne vyzvánět telefon a nahrnou se desítky nabídek. Tak vybrete druhou nebo třetí (protože se "líbí"). Nebo toho, kdo zavolá první.
  • Zeptáte se kamaráda, jestli neví o někom, kdo dělá "dobré" weby, třeba "jací jsou ti, co dělali ten váš?". Tohle je hodně jednoduché a v jistém smyslu nejméně špatná volba. 

Žádná z těch možností nedává rozumný předpoklad, že získáte, co potřebujete. Protože ve skutečnosti nepotřebujete web, ale výsledky (nové zákazníky). Nikoli statickou hromadu písmenek s nejistými efekty, ale proces. Nikoli jednorázový výstup, ale službu. Nemusíte souhlasit. Zkuste to však zvážit.

Web můžete poptat i jinak

Jak se nakupují služby v jiných oborech?

  • Když stavíme novou tovární halu, postupujeme stejně?
  • Čím se továrna podstatně liší od webu?
  • Jak moc smí / musí být jedno či druhé statické / dynamické?

Hledejme inspiraci. Proč dává smysl relativně složitě hledat nejlepšího možného dodavatele velkého investičního celku? Čím je dán význam toho, co nakupujeme? V jakém připadě lze spoléhat na vlastní dojmy

  • Důsledný přístup je pracnější. Ale spolehlivý, jednoduchý a jednoznačný. 
  • O řád efektivnější, než dříve uvedené možnosti.
  • Přijatelné doporučení, jak by mohla vypadat výzva k podání nabídky, je How to write a web design RFP (bylo převedeno, viz dále).

Hlavním smyslem této přípravy je udělat si sami pro sebe jasno v tom, co potřebujete. Může pomoci dotazník.

Požadavky musíte přesně formulovat

Potřebujete srovnatelné nabídky - proto je nezbytné co nejlépe popsat, co zamýšlíte a zejména jak má vypadat nabídka. Potenciálním partnerům je potřeba říci všechno, co potřebují vědět, aby vám mohli položit doplňující otázky (podle toho poznáte, že to "myslí vážně") a potom předložili smysluplný návrh spolupráce.

  • Jaká má být cena, případně režim (co dělá kdo).
  • Co jsou kritické faktory hodnocení nabídky?
  • Čím nás nabízející přesvědčí? Aneb "chytáky".

Máme iniciální verzi metodiky pro vytvoření výzvy (v češtině).

Je to pouze výchozí nástřel. Zachycení nejdůležitějších témat. Některé části tam vůbec nejsou. Málo příkladů. Což postupně napravíme - nejlépe s vámi. Určitě potřebuje (jako všechno) průběžně udržovat. Součástí je (jednoduchý) nástroj pro hodnocení nabídek. Uvítáme zkušenosti, podněty či připomínky.

Důležité doporučení - nespoléhejte na jediného dodavatele. Je dobré mít alespoň jednoho dalšího v záloze. Pokuste se dohodnout organizaci práce tak, aby pokud možno žádná (vaše) práce nepřišla vniveč. To znamená najít takové parametry spolupráce, při kterých běžný alternativní dodavatel bude moci pokračovat (byť nejspíš ne všechno bude použitelné). Jde hlavně o technologie a podmínky spolupráce.

Jak budete web používat

To musíte vědět. Je to naprosto zásadní a dost náročné.

  • K čemu je určen (účel) a kdo jej jakým způsobem bude udržovat platný (činnost).
  • Dotáhněte to do důsledků (5 Why - což je na delší vysvětlení).
  • Žádné technické detaily - definujte činnosti "podnikové úrovně".

Např. (vaše nezvratné přesvědčení, jak to chcete dělat)

  • Účel: Získat nové zájemce o spolupráci (lze rozvést '...a co to znamená...', pokud je to zřejmé).
  • Činnost: Upravit kontakty.
  • Činnost: Aktualizovat nabídku pracovních míst.
  • Činnost: Upravit či přidat informace o produktu / aktuální nabídku.
  • Činnost: Přidávat položky blogu/aktuality - články, ve kterých budeme informovat o úspěších našich zákazníků + nabídnout / získat kontakt na ty, kteří ty články budou číst a těm potom rozesílat odkazy na nové články (popř. jiné materiály).
  • Činnost: Mít možnost uspořádat anketu bez využití nástrojů třetích stran.
  • Činnost: Rezervace času nebo zdrojů.

Je dobré počítat s tím, že se některé představy ukáží jako nepříliš praktické. 🤔

Něco je v té metodice a další příklady později/jinde detailně.

Než poptáte web

Ujasněte si jak má fungovat a jaké to předpokládá organizační podmínky.

  • Musíte vědět, jakou podobu, rozsah a úroveň má váš marketing. Pokud žádný nemáte, nejdřív si jej musíte "opatřit".
  • Máte dostatek kvalifikované kapacity, abyste o web mohli sami pečovat.
  • Kritické požadavky se v různých scénářích mohou zásadně lišit.

Musíte mít jasno v tom, jestli a proč web trvalou péči potřebuje … 😉

Výzva není zadání. Technické zadání pro inovaci/tvorbu webu musíte vytvářet společně s vybraným partnerem. Toho musíte vybrat ne podle ceny, ale podle toho, nakolik je důvěryhodný - jestli rozumí tomu, co dělá, zejména jestli pro vás chce dělat web, který vám bude skutečně vydělávat. Takže budete vybírat nabídku s nejlepším poměrem výkon/cena. Zjednodušeně tu, podle které bude web vydělávat nejvíc i po zohlednění rizik a pravděpodobnosti úspěšného dokončení. Pozor, čas jsou peníze!

Nám vychází, že internetový marketing se nevyplatí dělat svépomocí. Případně si přečtěte, jak má vypadat web. Můžeme se tomu věnovat ve workshopech na přání.

Rádi pomůžeme.