Obdobně jako jiné dodavatele služeb. Je dobré to nepodcenit. Účetnictví zdaleka neznamená jen byrokracii. Nemusíte to tak vnímat, ale slušný účetní umí minimalizovat rizika nejen vzhledem k úřadům, ale i obchodním partnerům a zaměstnancům. Je dobré správně vyhodnotit poměr výkon/cena.
Výběr účetní firmy je opačná strana jejího marketingu. Kamarád s účetní firmou dělal nabídku pro potenciálního klienta. Tak jsme se dostali do sporu o to, nakolik nabídková cena souvisí s náklady (pracností). Jak píše P. F. Drucker, zákazník se necítí povinen vytvářet svému dodavateli zisk a už vůbec ne podporovat neefektivní produkty. Ale to se sem nevejde.
Pravděpodobně máme občas zkreslenou vnímání toho, co potřebujeme od účetnictví (viz diskuse na LinkedIn). Ovšem i když se budeme držet těch úplně nejzákladnějších požadavků, je jisté, že podstatná není nejnižší možná cena. Fakticky potřebujeme a měli bychom být schopni ocenit.
Což je primárně dáno charakterem naší vlastní činnosti. Aneb jak schopného účetního či ekonoma či daňaře či všeuměla nutně potřebujeme.
Nepotřebujeme bezmyšlenkovitě pořizovat doklady.
Neumíme objektivně vyhodnotit něco, čemu úplně nerozumíme. Pokud si přiznáme, že nevíme, nakolik je či není důležité to, o čem máme pouze matnou představu, vychází, že nemůžeme vybírat poskytovatele služby pouze dle vlastních pocitů (SLA - service level agreement).
Když se to takto napíše, vypadá to hrozně. Nikdo by to vědomě takto nedělal. Přesto nejspíš většina výběrů probíhá naprosto nekvalifikovaně. Podle nejjednoduššího (jediného) kritéria - ceny.
Jenže cena není hodnota služby.
Pokud se při výběru účetního nebudeme zajímat o tyto aspeky spolupráce, je celkem vysoká pravděpodobnost, že uděláme chybu.
Nespoléhat, že "všechno nějak dopadne" (RFP - request for proposals).
Je potřeba formalizovat (jak to jde) včetně vyhodnocení "pocitů", které máme z jednotlivých uchazečů.
Rychle zajistit, aby interní lidé byli dostatečně "v obraze" (lépe před tím výběrem). Externista se může hodit pro zmapování potřeb a přípravu RFP.
Aby v nich bylo to, co výzva a systém hodnocení očekává.
Jak bylo vysvětleno jinde - není podstatné, jestli budeme dokonale rozumět tomu, co je v těch materiálech obsaženo. To můžeme přenechat někomu ve věci obeznalejšímu. Podstatné je, že to tam bude a navíc máme možnost vyhodnotit, nakolik to je srozumitelné a rozumné. To je taky důležité.
Jako všude jinde - nehledejme nejnižší cenu za něco, čemu člověk úplně nerozumí. Jak psáno výše - rozumná pravděpodobnost, že získáme spolehlivou & úplnou & korektní službu, má svoji hodnotu. Možná ji neumíme správně ocenit, ale měli bychom se to naučit.
Spíše něco jako analýzu efektivnosti, která identifikuje možnosti zlepšování. Dobrá účetní firma takové aktivity podporuje nebo sama nabízí.
Zkušený účetní se zaplatí sám, čímž se nemyslí "kreativní účetnictví".
Čím je dána cena služby? Stejně jako cena pracovní síly a všech ostatních nákupů. Primárně nabídkou a poptávkou. Takže není pravděpodobné, že za stejný produkt zaplatíme výrazně více. Jednotlivé nabídky se tedy liší tím, jaký užitek poskytují za navrhovaných podmínkek.
Stačí si srovnat, jakou hodnotu má ten který vyhodnotitelný aspekt spolupráce a snadno získáme vhodného partnera. Nechat ověřit SLA včetně garance dostupnosti dat, převzetí agend atd.
Podle toho celkem snadno poznáte seriózní firmu.
Pokud potřebujete pomoci s RFP, metodikou nebo vlastním výběrem, ozvěte se. Vybrat partnera na něco tak zásadního, jako je účetnictví, nelze srovnávat s nákupem auta nebo i něčeho většího. Přesto tomu obvykle nevěnujeme potřebnou pozornost. Šance, že najdete někoho rozumného, se s dostatečnou přípravou výrazně zvyšuje.
Jako v jiných případech je špatný nápad vyvěsit rámcovou poptávku na některém portálu a potom se snažit vybrat z desítek zájemců. To může dopadnout jen jediným způsobem.