Obdobně jako jiné dodavatele služeb. Obezřetně. Účetnictví zdaleka neznamená jen byrokracii. Nemusíte to dnes tak vnímat, ale dobrý účetní umí minimalizovat rizika nejen vzhledem k úřadům, ale i obchodním partnerům a zaměstnancům. Hledejte nejlepší poměr výkon/cena.
Výběr účetní firmy je opačná strana jejího marketingu. Aneb realita toho, co její budoucí zákazník očekává a hodnotí. Kamarád s účetní firmou dělal nabídku pro potenciálního klienta. Tak jsme se dostali do sporu o to, nakolik nabídková cena souvisí s náklady (pracností - nakolik dává smysl sám sobě nebo zákazníkovi argumentovat tím, kolik pravděpodobně jeho agenda spotřebuje kapacit). Jak píše P. F. Drucker, zákazník se necítí povinen vytvářet svému dodavateli zisk a už vůbec nemá důvod podporovat neefektivní produkty. Jenže to se sem nevejde (bude to už brzy někde jinde).
Pravděpodobně můžeme zkresleně vnímat, co všechno potřebujeme od účetnictví (viz diskuse na LinkedIn). I když se omezíme na úplně nejzákladnější požadavky, potřebujeme a měli bychom být schopni vnímat/vyhodnotit, nakolik účetní dokáže:
Což je primárně dáno charakterem naší vlastní činnosti. Aneb jak schopného účetního či ekonoma či daňaře či všeuměla v souvislosti s tím, co děláme, nutně potřebujeme. Je jisté, že podstatná není nejnižší možná cena. Hledáme optimální poměr výkon/cena.
Nepotřebujeme outsourcovat pořizování dokladů.
Bohužel však neumíme objektivně vyhodnotit nabídku služby, jejíž podstatě úplně nerozumíme. Což platí obecně. Pokud si přiznáme, že nevíme, nakolik je či není důležitý ten či onen aspekt, o jehož obsahu a souvislostech máme pouze matnou představu, nemůžeme vybírat poskytovatele služby pouze dle vlastních pocitů (v kontextu toho, co má být v SLA - service level agreement... "smlouva", proto ženský rod).
Když se to takto napíše, vypadá to hrozně. Nikdo by to asi takto nechtěl dělat. Přesto nejspíš většina výběrů probíhá naprosto nekvalifikovaně (nezodpovědně). Podle nejjednoduššího (jediného) kritéria - ceny.
Jenže cena není hodnota služby.
Pokud se při výběru účetního nebudeme zajímat o tyto aspeky spolupráce, je celkem vysoká pravděpodobnost, že uděláme chybu.
Nespoléhat, že "všechno nějak dopadne" (RFP - request for proposals).
Je potřeba formalizovat (jak to jde) včetně vyhodnocení "celkového dojmu", který máme z jednotlivých nabídek.
Zajistit, aby interní lidé byli dostatečně "v obraze" (lépe před tím výběrem). Externista se může hodit pro zmapování potřeb a přípravu RFP. Je rozumné informace (hodnocení jednotlivých hodnotitelů) formalizovat, zjednodušit - dá se na to velmi snadno využít dotazník (což přináší řadu výhod).
Aby v nich bylo to, co výzva a systém hodnocení očekává.
Jak bylo vysvětleno jinde - není podstatné, jestli budeme dokonale rozumět tomu, co je v těch materiálech obsaženo. To můžeme přenechat někomu ve věci obeznalejšímu. Podstatné je, že to tam bude. Navíc lze posoudit, nakolik to je srozumitelné a rozumné. To je taky důležité.
Jako všude jinde - nehledejme nejnižší cenu za něco, čemu člověk úplně nerozumí. Jak psáno výše - rozumná pravděpodobnost, že získáme spolehlivou & úplnou & korektní službu, má svoji hodnotu. Možná ji neumíme správně ocenit, ale měli bychom se to naučit.
Spíše něco jako analýzu efektivnosti, která identifikuje možnosti zlepšování. Dobrá účetní firma takové aktivity podporuje nebo sama nabízí.
Opravdový účetní se vyplatí (tím se nemyslí "kreativní účetnictví").
Čím je dána cena služby? Stejně jako cena pracovní síly a ostatních zdrojů. Primárně nabídkou a poptávkou. Takže není pravděpodobné, že za stejný produkt zaplatíme výrazně více. Jednotlivé nabídky se liší tím, jaký užitek poskytují za navrhovaných podmínkek - jak se liší nabízené produkty. Proto je velmi užitečné se podstatou produktu zabývat. Zapsat si všechny "zázraky" a úžasnosti a poté trvat na jejich předvedení a vysvětlení.
Stačí si srovnat, jakou hodnotu má ten který vyhodnotitelný aspekt spolupráce a snadno získáme vhodného partnera. Musíme ověřit SLA včetně garance dostupnosti dat, převzetí agend atd.
Podle toho snadno poznáte seriózní firmu.
Pokud potřebujete pomoci s RFP, metodikou nebo vlastním výběrem, ozvěte se. Vybrat partnera na něco tak zásadního, jako je účetnictví, nelze srovnávat s nákupem auta nebo i něčeho většího. Přesto tomu obvykle nevěnujeme potřebnou pozornost. Šance, že najdete někoho dlouhodobě zajímavého, se s dostatečnou přípravou progresivně zvyšuje.
Jako v jiných případech je špatný nápad vyvěsit rámcovou poptávku na některém portálu a potom se snažit vybrat z desítek zájemců. Neřkuli nechat se přesvědčit marketingem. To může dopadnout jen jediným způsobem.