Naprostý základ jakéhokoli marketingu. Poznat svého zákazníka. Správně pochopit jeho situaci a potřeby. Odhadnout jak přemýšlí.
Přestože se internet hemží zázračnými návody a neustále někdo nabízí, jak nás naučí získat více zakázek, zjistit co zákazník skutečně potřebuje, jak ho přesvědčit…
…moc rád poznám někoho, kdo by mohl doložit, jak u něj něco takového reálně funguje. Takže pár otázek: Je to vůbec možné? Nakolik má zjišťování potřeb zákazníka obecný základ? Může to udělat někdo zvenčí? K čemu to bude užitečné?
Občas ani nevíme, k čemu by nám to mohlo být dobré (viz dále). Příklad - v rámci marketingu pro účetní firmy se snažíme definovat typy zákazníků, abychom s nimi mohli smysluplně komunikovat. Proto se snažíme pochopit jejich skutečné potřeby. Jenže ono to vůbec není jednoduché.
Co pravděpodobně budou (zákazníci účetních firem) potřebovat v budoucnu.
Možná si to ovšem neuvědomují.
Může vyvstat otázka, jestli se to vyplatí… Podle našeho názoru je to (nejen pro účetní firmy) otázka přežití. Pravděpodobně to platí obecně (s adaptací konkrétních potřeb dle oboru vaší firmy) - popřemýšlejte, co z výše uvedeného nebo obdoba ve vaší branži platí i pro vaše zákazníky. Vlastně byste to měli mít už dávno někde popsané.
Doba se změnila. Vaše firma bude muset růst. Zvýšit produktivitu a výkon. Mít efektivnější marketing a inovativnější produkty než konkurence. Jinak zanikne.
Musíte je opravdu znát. Abyste měli šanci je přesvědčit o tom, že jste solidní a důvěryhodný partner. Aby až budou něco potřebovat, obrátili se právě na vás. Potom už je na řadě standardní obchodní jednání a máte možnost je získat.
Musíme nabízet produkty, které potřebují.
A to bez znalosti jejich skutečných potřeb nedokážeme. Musíme budovat se zákazníky tak důvěrné vztahy, že nám pomohou včas najít potřebné inovace. Jen tak si můžeme udržet ty stávající a získat nové.
Zjevně musíme nějak někam napsat, co víme a co z toho vyplývá. Je řeč o B2B klientech, nejsou to triviální abstraktní profily spotřebitelů. Ale musíme předem vědět, proč to děláme a jak to použijeme (viz níže). Nejdříve na příkladu výše zmíněné účetní firmy. Následně - podle vašeho zájmu - to rozpracujeme pro další obory.
Nejdříve musíme identifikovat to, co nás na zákazníkovi zajímá, čím se od sebe liší. Průběžně to upřesňovat.
Na základě toho, co potřebujeme zjistit, sestavíme otázky.
Pozor, přestože je řeč o B2B, zabýváme se konkrétním člověkem. Byť s ohledem na to, pro kterou firmu právě teď pracuje. Zajímají nás jeho zcela konkrétní zájmy (jakkoli se týkající našeho oboru + osobní preference pro budování vztahu) a nákupní procesy u jeho zaměstnavatele. Měli bychom udělat všechno proto, abychom identifikovali alespoň ty nejdůležitější možnosti a omezení (např. to, zda vnímá email pozitivně nebo jako spam, popř. jestli žádost o zpětnou vazbu pomocí dotazníku bude považovat a nehoráznost).
Je poměrně důležité, jestli je to vždy unikátní struktura a metody. Co myslíte?
Budeme předpokládat, že podstata je vždy stejná. Proto vytvoříme metodiku a zamyslíme se nad tím, jak správně využít nástroje pro CRM, pokud budou schopny podporovat zpracování tohoto typu informací. A pokud ne, tak najdeme nějaké jiné.
Definujeme typy zákazníků.
S cílem popsat nejpravděpodobnější cestu (jak se člověk tohoto typu
To nejdůležitější: