Portfolio je jedno - produkty a zákazníci jsou dvě strany jedné mince. Jedno bez druhého neexistuje.
Portfolio zákazníků současně definuje i portfolio produktů. Budoucí produkty určují budoucí zákazníky... nebo vlastně spíš naopak.
Historicky byla primární výroba (poptávková ekonomika). Proto se v tradičním marketingu objevuje "produktové portfolio" - i když i tam to znamené především zákazníky. Doba se změnila (viz Marketing pro 21. století).
Pojmem produkt je dobré chápat výrobek (hmotný) nebo službu. Včetně veškerých dodatečných služeb. Řešení, které pro zákazníka představuje hodnotu.
Některé přístupy se tváří, že existují samostatně.
Pro správu zákazníků a produktů potřebujeme konzistentní systém, který propojuje (umožňuje analyzovat informace a koordinovat aktivity, viz řízení vztahů se zákazníky) současné i budoucí potřeby zákazníků s vlastnostmi současných i budoucích produktů. Každá úvaha o produktu musí obsahovat související produkty a především jejich zákazníky a jejich zájmy.
Ideálně i konkurenci a konkurenční zájmy a produkty, nejlépe i s jejich zákazníky.
Je otázkou, zda by součástí systémů pro podporu řízení vztahů se zákazníky neměla být i správa produktového portfolia... nebo naopak.
Ptáte se, proč by vás to mělo zajímat? Vysvětlíme.
To je příšerný buzzword. Co si pod tímto pojmem běžný člověk představí? Schválně zkuste zapátrat, jak to funguje u vás ve firmě. Možná se budete divit.
Současně je to naprosto kritický proces a kompetence (dovednost | způsobilost). Záleží na oboru a podmínkách. Velmi individuální. Neoddělitelně propojené se systematickou analýzou současných i potenciálních potřeb zákazníků, oborových poznatků a technologií, chováním konkurence, investiční i personální strategií.
Jak by to v lepším případě mohlo vypadat (uvedeme příklady, neexistuje "standard", pojetí se může významně lišit):
Při realizaci nalezených opatření se průběžně aktualizuje jejich očekávaná účinnost. Pokud poklesne pod stanovený limit, daná instance se ukončí a spustí se nová (silně zjednodušeno).
Viz:
Baví nás to. Máme radost, když věci fungují. Rádi sdílíme zkušenosti.
Umíme odhadnout potenciál spolupráce. Vy také. Dohodneme se.