Není to tak obtížné - stačí někdo šikovný, kdo se o něj bude starat. Dnes si totiž už nemůžete dovolit nechat web delší dobu ve stejném stavu. Web není (jednorázový) "projekt", ale klíčový nástroj komunikace se zákazníky, zejména s budoucími zákazníky
Jsou dvě možnosti.
Je to snadné.
Většina lidí z branže se tváří, že pro vznik webu je nezbytný tým lidí, ve kterém musí být (např. jedna diskuse na LinkedIn)
S mírnou nadsázkou (nejsem zrovna mileniál a preferuji používat pojmy, které umím vysvětlit 80% potenciálních partnerů) to považuji za šílené.
Hledal jsem a našel mnoho různých definic. Stejně jako u copywritingu. Existuje dokonce UX asociace, která se snaží vysvětlit, o co jde. Stejně jsem to nepochopil - uživatelský prožitek přece závisí na tom, jak moc dobře bude web odpovídat očekáváním a zvyklostem cílové skupiny. Nejspíše je naprosto nevyhodnotitelný. Pokud mi nikdo neumí vysvětlit, jakou roli má tato odbornost při vytváření webu, tak jsem buď moc hloupý, nebo je to jinak. A. Einstein říkal, že "když to neumíte vysvětlit šestiletému dítěti, tak tomu nejspíš sám moc nerozumíte".
Nechci nic zlehčovat ani zpochybňovat. Pokud by to bylo tak, že na vytvoření webu (bez vývoje platformy) potřebuji 6-8 vysokých škol & pár desítek let praxe, asi bychom těch webů měli mnohem méně, než kolik jich teď máme. Asi by byly výrazně kvalitnější. Takže to, čemu se říká "uživatelský prožitek", znamená pro obyčejné smrtelníky nejspíše to, že tvůrce webu doopravdy chápe potřeby a chování cílové skupiny. Jak se k tomu dopracovat, je možná obtížné, možná jednoduché - pravděpodobně také nepotřebujeme "dokonalou" znalost (80/20) - aneb tak jako tak si musíme vystačit s tím, co právě máme. A měli bychom být schopni poznat, jestli je to dost nebo málo.
Další otázka je, zda potřeby a chování různých cílových skupin jsou vždy něco zcela jiného nebo jestli mají (80%) společný základ. Aneb kdo je skutečně kompetentní k návrhu úprav webu a na základě čeho by změny měly být prováděny.
Je tedy žádoucí, aby web byl ve své první verzi "co nejlepší" ("dokonalý")? Říká se tomu meze ekonomické efektivnosti - nepotřebujete dokonalé auto nebo telefon - pro téměř 100% potenciálních uživatelů a způsobů užití naprosto dostačuje "běžná" verze (byť jejich výrobci určitě hodlají tvrdit, že "běžné" znamená v podstatě "dokonalé" - a vlastně budou mít pravdu). Takže se nejspíš nevyplatí ani dokonalý web.
Dokonalé auto či telefon nebo web totiž jsou nekonečně nákladné a nebudou nikdy hotové. Je tu ještě jeden faktor. Auto ani telefon se nedají příliš přizpůsobovat měnícím se potřebám. Většinou mají technicky omezenou životnost. Vyměníte je. Platí to stejné pro web? Zejména pokud jej chceme / musíme používat jako primární nástroj komunikace se zákazníky? Auto má po celou dobu životnosti obdobnou užitnou hodnotu. Funguje tak i web? Je rozumné nestarat se o něj a tím způsobit, že bude čím dál méně relevantní aktuální realitě?
To je jednoduché. Je potřeba jej upravit vždy, když:
Vychází, že pro naprostou většinu oborů je limit, po který je možné nechat web bez úprav, přibližně jeden týden. Což je způsobeno především tím, že není rozumné provádět příliš mnoho změn jednorázově & potřebujeme vyhodnocovat, jestli provedené změny mají pozitivní efekt. Což neznamená, že se každý týden mění X% obsahu či funkčnosti. Jde především o ověření, zda se neděje něco, na co je potřeba reagovat.
Potom jej udržovat a rozvíjet tím směrem, který ukáže analýza jeho výsledků, Každý jiný scénář je alibismus. Projev pohodlnosti - kdy vlastně nemáte zájem se výkonem webu zabývat. Nechcete přistoupit na to, že se musí měnit. Jenže web není nikdy hotový.
Ujasněte si, jakým způsobem to celé má fungovat a co jsou fatálně důležité technické požadavky. Ve smyslu systematičnosti, konzistence a řiditelnosti úprav. Jak moc náročné to reálně je. Ověřte, do jaké míry to můžete dělat sami. Obvykle pokud není výhodnější, abyste si sami web vytvořili, tak celkem logicky je lepší, když se o něj bude starat ten, kdo ho vytvořil. A pro vás to má obrovskou výhodu.
Můžete si s poskytovatelem té služby sjednat cenu za výkon.
Potřebujete smysluplné výsledky. Nové zákazníky. Jinak stačí navštívenka.
Operaci srdce si nikdo nechce dělat sám, ani do toho tomu kardiochirurgovi nebude kecat. Když chcete, aby vám fungoval automobil, tak mu musíte občas poskytnout pohonné hmoty (či energii) a nejspíš tu a tam zavézt do servisu.
Zvažte, kdo a jak by se měl o váš web či spíše internetový marketing starat. Nebo si o tom promluvte s námi.