Co byste si měli rozmyslet, než se pustíte do vytváření týmů v MS Teams.
Když se MS Teams začaly používat, nebyly klíčovým způsob využití schůzky. Potom přišel COVID. Najednou všichni museli mít nějaký komunikační nástroj. A když už je měli, tak si s tím začali "hrát". Bez větší přípravy. Také proto, že se technologie tváří, že stačí víceméně náhodně klikat a ono se něco stane. Že je dobrý nápad zakládat nové týmy kdy koho napadne. Že nepotřebujete pravidla.
Technologie jsou zákeřné.
Pokud je uvádíte do praxe bez dostatečně jasné představy, co s jejich pomocí chcete dosáhnout, ošklivě se to vymstí.
Někdo ve firmě to spustil - ani to nemusel být člověk z IT. Třeba "angažovaný" uživatel, který si rád zkouší nové věci. Třeba řešil některé z témat (viz dále) a považoval za rozumné si k tomu přizvat některé spolupracovníky. Což je v podstatě v pořádku. Jen by to tak neměl dělat každý o své vůli. Potom kdosi jiný zjistil, že ve firmě s 20 lidmi u počítačů je více desítek týmů, většina naprosto irelevantních až obskurních.
Nebo rovnou někdo, kdo se cítil být dostatečně kompetentní, rozhodl "...když jsou to Teams, tak s nimi vytvoříme pracovní prostory pro stávající týmy..." - typicky útvary funkčního organizačního uspořádání. Takže vzniknou týmy "Logistika (Výroba)", "Finance", "Nákup", "Vedení", "Personalistika".
Zásadní otázka je - vyhovuje? Pokud ano, tak je to skvělé.
Pokud to skřípe, stojí zato se zamyslet, jestli se to dá dělat jinak. Je pravda, že pokud jste neměli představu, jak by to fungovat mělo, tak nemusí být vidět, že něco není v pořádku. Je pravda, že osvícenější uživatelé se snaží prosadit "týmy" podle toho, že existují oblasti či témata, o kterých je potřeba komunikovat (zásady a typologie komunikace je čím dál akutnější téma, zatím není prostor, takže jindy/jinde). Jenže pokud není jasné, na základě jakých principů by měla být spolupráce organizována, spontánní vytváření týmů moc nepomůže, v delším horizontu je destruktivní.
Příklad - obchodní ředitel přijde na poradu vedení s tím, že dosavadní systém odměňování nevyhovuje "jeho" potřebám. Samozřejmě jej nějaká část ostatních řídících pracovníků podpoří, ekonom a personalista se budou bránit. Vypukne naprosto neplodná debata (to stejné se stane, když se to odehrává v písemné podobě, jen s mnohem větší pravděpodobností a mnohem menším užitkem, pokud je to technicky možné). Může se stát, že výkonný ředitel rozhodne, že se tímto podnětem je účelné zabývat (rozumí se na té poradě, popř. všech dalších).
S využitím Teams to může dopadnout tak, že se udělá tým pro daný záměr nebo kanál v týmu vedení a tam se budou (spíše neorganizovaně/neřízeně ~ chaoticky) někteří účastníci vyjadřovat, obvykle k tomu, čemu oni sami vůbec nerozumí. Těžko předvídat, k čemu to povede.
Ten tým nebo nový kanál tomu nejspíš nepomůže.
Korektní reakce by mohla být:
Pokud nemáte systém pro správu požadavků, nejdřív si musíte něco takového opatřit.
Je úplně jedno, jestli ten systém je vysoce sofistikovaný digitální zázrak nebo papír. Pokud se změna má uskutečnit, musí to být připravena jako regulérní změnový projekt.
Projekty je rozumné spravovat s využitím Teams.
Pokud nemá nikoho, koho by mohl pověřit něčím trošinku náročnějším, tak nejříve musí najít rozumného personalistu (to se možná dá outsourcovat, stojí to za zvážení, diskusi a ověření), který mu doručí potřebnou kvalifikovanou kapacitu (např. formou personálního / manažerského auditu a rozvoje dovedností stávajících spolupracovníků).
Je jasné, že pro projekty (a cokoli podobného) je rozumné mít tým & Team. Na rutinní aktivity (vyskytují se opakovaně a lze je standardizovat - šablona postupu, kde je většina činností předem definována, byť mohou mít alternativní průběh dle podmínek / parametrů) musí být procesy. Vedle jasně ohraničených aktivit ovšem máme oblasti, které nejsou ani projektem, ani (jednoznačným) procesem.
Jak uvedeno výše - rozhodně není dobré chápat nic jako dogma. Moderní technologie jsou až nepřístojně přizpůsobivé. Cokoli uděláte promyšleně, mělo by fungovat. Naše zkušenost však preferuje nastavit si úmyslně raději zábrany, abychom si život zjednodušovali. Víme, že korektní řešení se v rozumném prostředí většinou prosadí díky tomu, že se ukáže, že žádná lepší (jednodušší) cesta není. To může v některých situacích platit např. pro CRM.
Příklad - ředitel logistiky: S novým logistickým partnerem je asi potíž, protože stoupl počet nekompletních dodávek ze zanedbatelných jednotek měsíčně na desítky a vzhledem k tomu, že vychystávání i balení v expedici monitorují kamery a žádný dispečer nenašel potenciální příčinu závad, je pravděpodobné, že se to ztrácí po cestě. Nevím, co s tím.
No... to by asi měl vědět a netahat to na poradu vedení.
Dejme tomu, že je nezkušený a navíc se bojí hyperaktivního výkonného ředitele. Takže si jde pro alibi. Korektní reakce by měla být "...tak se pokus něco vymyslet, kolegové nejsou taky včerejší, mám pocit, že ve firmě XY měli podobný problém, můžeš se obrátit na firmu, co nám pomáhala budovat systém řízení logistiky... Nebo si zajeď za šéfem té dopravní firmy a prober, jestli o něčem vědí nebo mohou pomoci, měli by mít nejvíc zkušeností. Je známo, že to tady máme pod kamerami. A taky se podívej, co na tohle téma máme ve smlouvě."
Ani k téhle záležitosti asi nechceme zakládat Team.
Nejdřív si udělejme jasno v tom, jaké typy situací v běžné organizaci vznikají a jak by se měly řešit.
V běžným způsobem řízení organizaci funguje direktivní přístup. Lidé (občas) dělají to, co jim je nařízeno. Výsledky závisí na osobním nasazení a zájmu. Naprostá většina lidí, kteří jsou ochotni něco dělat, tak to dělá nejlépe, jak to dokáže. Každý jinak, občas pokaždé jinak. Pokud k řešení problému potřebují účast někoho dalšího, závisí to, co kdo bude dělat, na přesvědčovacích schopnostech toho člověka, který chce výsledku dosáhnout. Těžko najít něco takového, jako "tým" (neřku-li účelový, heterogenní, autonomní, samoorganizující, ...).
Primární potřebou (tématem) je rozvoj - zlepšování procesu. Protože je to ryze procesní záležitost a probíhá v neustálých iteracích včetně toho, že se i v rámci jedné procesní oblasti pracuje na více instancích současně, je případné uplatnění "týmového" přístupu sporné. Tento proces spíše "direktivně" řídí vlastník procesní oblasti. Instancí je příliš mnoho a nelze je řídit izolovaně. Lidé by se vyskytovali v přílo
Týmy mají být dočasné. Primárně jde o jednorázové jednoúčelové aktivity, které odpovídají myšlence "...propojit skupinu lidí, která má vykonat něco výjimečného...".
Přestože mají být dočasné, může ta dočasnost být poměrně dlouhodobá. U projektů je jasné, že tým má zaniknout s ukončením projektu. Ale jsou "témata", která si "zaslouží" (je to vhodné řešení) tým a jsou dlouhodobá nebo trvalá. Takže mimo projektů je rozumné vytvořit týmy např. pro:
Nebo cokoli obdobného - je to sice "napořád", ale nelze předem definovat všechny činnosti.
Tím, že formuluje principy/zásady (krom toho by tam mělo být i zadání pro "nasazení/rozovoj").
Prakticky jistě lze minimálně 80% obsahu koncepce adaptovat (nikoli bezmyšlenkovitě zkopírovat) z obecné verze. Není potřeba vymýšlet kolo. Ten zbytek je tak jako tak potřeba upřesňovat průběžně.
Identifikuje základní role. Primární je řídící tým organizace a její výkonné procesní týmy.
Kdy, kdo a jak ji chceme použít.
Vychází z toho, k čemu ji kdo využívá.
Hlavně se nenechte přesvědčit, že vám může pomoci správně začít školení od vašeho poskytovatele IT podpory. Opravdu je nutné nejdřívě vědět, co skutečně potřebujete (jak to naznačuje předchozí článek i pokračování). Analýza potřeb & specifikace požadavků.
Dejte vědět, jak používáte Teams. Nebo jaké máte pochybnosti. Rádi poradíme nebo pomůžeme. Zadarmo, pokud budeme moci zkušenosti sdílet.