Když zvažujete novou funkčnost, nemá smysl poptávat řešení, dokud nemáte jasno v tom, co potřebujete. Tím, že necháte nabízející hádat, co asi potřebujete, se nejspíš dostanete do situace, kdy si koupíte něco úplně jiného.
Citace z komunikace na téma nový web - poptávající chce "něco, nikdo neví co". Po návrhu, aby zkusil upřesnit, k čemu potřebuje funkčnost popsanou v poptávce, se snaží obhájit, že aby mohl zjistit, co to vlastně má být, potřebuje vědět, kolik to bude stát.
"Řešíme, jestli by se vyplatil tento základ, který bychom mohli dále rozvíjet. Jinak návrh je základ – očekávám s dodavatelem nějakou konstruktivní diskuzi, není to vytesané do kamene. Je to jen podklad o čem se dále bavit. Naopak jako zákazník to očekávám. Je to o součinnosti a vymyslet zadání společně. Jen předem tedy očekáváme nějaký finanční odhad zda se bavíme o 10 nebo 100 tis."
Není to první a nejspíš ani poslední zadavatel, který si přeje mít něco zcela konkrétního, protože má pocit, že bez toho nemůže žít. Aniž je schopen obhájit či vysvětlit účel. Pokud jste v podobné situaci, ozvěte se!
Nehledejme dodavatele, když nevíme na co potřebujeme. Nejdřív potřebujeme partnera, který pomůže vyjasnit náš záměr. Co bude potom, se uvidí (viz též dále).
Když nám nikdo nebude chtít nezávazně pomoci, je asi náš záměr málo zajímavý nebo málo srozumitelný. Takže je potřeba jej popsat ještě jednoduššeji a konkrétněji (důkladně a polopaticky a stručně vysvětlit, čeho vlastně chceme dosáhnout). Získat a přesvědčit.
Pokud se bojíme, že bychom někomu prozradili "něco, co tu ještě nebylo", tak je potřeba se toho strachu zbavit. Není opodstatněný. Je to naopak - hledáme partnera, který má zkušenosti s tím, co my potřebujeme.
Může se zdát, že popsat to, co vlastně potřebujeme, je jednoduché. Ne vždy.
Člověk, který se v dané oblasti vyzná, by mohl být ochoten pomoci i zadarmo, pokud je záměr zajímavý. A i kdyby ne, pokud pro vyhodnocení záměru a tvorbu výzvy k podání nabídek nemůžeme zaplatit pár hodin práce, díky které se vyhneme závažným chybám a problémům, tak asi nestojí zato se tím záměrem zabývat (čas, který bychom ztratili tím, že bychom se to pokoušeli zvládnout svépomocí, má zcela jistě vyšší hodnotu).
Velice ošemetné je přesvědčení, že problematice dostatečně rozumíme. Pokud si tím nejsem jist, tak si vyberu některého z potenciálních dodavatelů a požádám jej o kritiku oné výzvy k podání nabídek.
Výzva k podání nabídek není zadání pro vývoj. To opravdu musí vzniknout v součinnosti zadavatele a dodavatele (a popř. garanta).
Identifikujeme a důkladně popíšeme činnosti, u kterých by mělo být požadované řešení přínosem. Nikoli fukčnost, ne případy užití, žádné datové struktury. Činnosti. Reálný svět. Zjednodušený příklad.
Nakolik je typický zadavatel schopen formulovat alespoň takovýto záměr? Ovšem stačí, když vysvětlí, co dělá, jak to dělá, co považují jeho zákazníci za důležité. Solidní partner pomůže odkrýt příležitosti a upřesňovat záměr.
Připadá vám to "příliš obecné"? |
Z logiky věci je to naopak. Nebo by mělo být. Seriózní firma, poskytující služby v oblasti tvorby řešení pro internet (to znamená včetně komunikace, správy portfolia kontaktů, obchodních funkcí atd.) by neměla být ochotna začít s ničím "konkrétnějším".
Pokud nemáme jinou možnost, můžeme klidně vyhlásit pomocí poptávkového portálu, že hledáme někoho, kdo nám pomůže s vytvořením (viz výše) obdobné funkčnosti. Nebo možná stačí napsat "... děláme <to a to> a myslíme, že potřebujeme nový web. Hledáme někoho, kdo nám s tím pomůže."
Podle reakcí i podle navrhovaných podmínek okamžitě zjistíme, s kým má a s kým nemá smysl zkoušet spolupracovat. Potřebujeme někoho, kdo primárně bude schopen zjistit, jestli to, co potřebujeme, je opravdu web. Protože analýza potřeb je nejdůležitější a nejobtížnější částí při vzniku nového řešení.
Je doporučeno investovat nějaký čas (ne více, než když hledáte nový kávovar) do hledání někoho poblíž. Měl by být na webu vidět. Když zadáte do vyhledávače 2-3 kombinace toho, co považujete za důležité, měli byste na něj narazit.
Nebo se poraďte s námi.