Výzva k podání nabídek

17. 03. 2021 Petr Opletal

Zjistíte nebo vám někdo vnukne, že potřebujete nový firemní web. Když poptáte jeho tvorbu obvyklým způsobem, nejspíš dostanete spoustu obtížně vyhodnotitelných nabídek. Zvažte možnost dát si trošku víc práce s identifikací, co vlastně potřebujete. Pravděpodobně získáte mnohem víc, než očekáváte.

Výzva k podání nabídek

Jaký je obvyklý postup a jeho důsledky.

  • Zadáte do vyhledávače "nový web", projdete pár "nabídek" a pak s povzdechem oslovíte firmu, jejíž web se vám nejvíce "líbí".
  • Zveřejníte poptávku na poptávkovém portálu ... obratem začne vyzvánět telefon a nahrnou se desítky nabídek. Tak vybrete druhou nebo třetí (protože se "líbí"). Nebo toho, kdo zavolá první.
  • Zeptáte se kamaráda, jestli neví o někom, kdo dělá "dobré" weby, třeba "jací jsou ti, co dělali ten váš?". Tohle je hodně jednoduché a v jistém smyslu nejméně špatná volba. 

Žádná z těch možností nedává rozumný předpoklad, že získáte, co potřebujete. Protože ve skutečnosti nepotřebujete web, ale výsledky (nové zákazníky).

Web můžete poptat i jinak

Jak se nakupují služby v jiných oborech?

  • Když budeme stavět novou tovární halu, budeme postupovat stejným způsobem?
  • Čím se továrna podstatně liší od webu?
  • Jak moc smí / musí být jedno či druhé statické / dynamické?

Hledejme inspiraci.

  • Tradiční přístupy jsou spolehlivé, jednoduché a jednoznačné.
  • O řád efektivnější, než dříve uvedené možnosti.
  • Jedno z nejlepších doporučení, jak by mohla vypadat výzva k podání nabídky, je How to write a web design RFP.

Hlavním smyslem je udělat si jasno v tom, co potřebujete. Může pomoci dotazník.

Požadavky na web musíte přesně formulovat

Potřebujete srovnatelné nabídky - proto je nezbytné co nejlépe popsat, co zamýšlíte a zejména jak má vypadat nabídka. Potenciálním partnerům je potřeba říci všechno, co potřebují vědět, aby vám mohli položit doplňující otázky (podle toho poznáte, že to "myslí vážně") a potom předložit smysluplnou návrh spolupráce.

  • Jaká má být cena, případně režim (co dělá kdo).
  • Co jsou kritické faktory hodnocení?
  • Čím nás nabízející přesvědčí? Aneb "chytáky".

Máme iniciální verzi metodiky pro vytvoření výzvy (v češtině).

Je to pouze výchozí nástřel. Zachycení nejdůležitějších témat. Některé části tam vůbec nejsou. Málo příkladů. Což postupně napravíme - nejlépe s vámi. Určitě potřebuje (jako všechno) průběžně udržovat. Součástí je (jednoduchý) nástroj pro hodnocení nabídek. Uvítáme zkušenosti, podněty či připomínky.

Jak má web fungovat

To musíte vědět. Je to naprosto zásadní a dost náročné.

  • K čemu je určen (účel) a kdo jej jakým způsobem bude používat (činnost).
  • Dotáhněte to do důsledků (5 Why - to je na delší vysvětlení).
  • Žádné technické detaily - činnosti "podnikového typu".

Např. (vaše nezvratné přesvědčení, jak to chcete dělat)

  • Účel: Získat nové zájemce o spolupráci (lze rozvést '...a co to znamená...', pokud je to zřejmé).
  • Činnost: Upravit kontakty.
  • Činnost: Upravit popis produktu / aktuální nabídku (stránku).
  • Činnost: Publikovat blog/aktuality - články, ve kterých budeme informovat o úspěších našich zákazníků" + nabídnout / získat kontakt na ty, kteří ty články budou číst a těm potom rozesílat odkazy na nové články (popř. další materiály).

Je dobré počítat s tím, že se některé představy ukáží jako nepříliš praktické. 🤔

Něco je v té metodice a další příklady později/jinde detailně.

Než poptáte web

Ujasněte si jak má fungovat a jaké to předpokládá podmínky.

  • Musíte vědět, jakou podobu, rozsah a úroveň má váš marketing. Pokud žádný nemáte, nejdřív si jej "opatřete".
  • Máte dostatek kvalifikované kapacity, abyste mohli sami pečovat o web.
  • Protože kritické požadavky se mohou zásadně lišit.

Rozhodně musíte mít jasno v tom, jestli a proč web trvalou péči potřebuje … 😉

Výzva není zadání. Technické zadání pro inovaci/tvorbu webu musíte vytvářet společně s vybraným partnerem.

Je jisté, že internetový marketing se nevyplatí dělat svépomocí. Případně si přečtěte, jak má vypadat web. Můžeme se tomu věnovat ve workshopech na přání.

Rádi pomůžeme.