Nejlepší cestou, jak najít rozumné využití technologií (zde M365), je prozkoumat činnosti, které lidi nejvíc štvou - když se něco hledá, ztrácí, neplní, zapomíná. Přitom důkladně dohledat, proč to děláme právě tak. Teprve potom má smysl hledat vhodné technologie.
Pokračování článku Jak lépe využít Office 365. V popisovaném případu (firma vyrábějící závěsná zařízení k osobním automobilům) se ukázalo, že opravdu stačí přestat ať už sám sobě nebo ostatním něco namlouvat. Prošli jsme - nečekaně důsledně a realisticky - jak pracují s reklamacemi. Dle předem připravených otázek (je pravda, že nachystat si fakticky scénář / trajektorii průzkumu může být dost obtížné - pokud je člověk vůči sám sobě dost nekompromisní a trvá na tom, že ten itinerář musí být z otevřených a přitom jednoznačných otázkek - jenže to dost pomáhá).
Ve výchozí situaci (posledních pár let) je evidován (viz dále - pomocí "dokumentu") jen naprostý zlomek reklamací. Ovšem všechny faktické případy jsou vyřízené a zákazníci spokojení. Což je podivné - přece to, že někdo dostal náhradní plnění (každý výdej musí mít svůj účel atd.; takže je tam někde něco prapodivného), musí být podloženo.
Mělo by. Jenže občas chybí jen šrouby. Nebo je to jiná jednoduchá závada. Stačí to, co chybí, vytáhnout z krabice a poslat zákazníkovi. Nebo ho přivést k tomu, aby si přečetl návod (což je jiné téma). Když jde o něco komplikovanějšího, právě počáteční nejistota způsobí, že záznam nevznikne a když je potom reklamace vyřízená, nedává lidem smysl to zapisovat zpětně.
Proč a jak vlastně záznamy (ne)vznikají?
V této situaci vypadá formalizovaný záznam vážně celkem zbytečný. Jenže interpretovat reálné potřeby podle "současné situace" (kdy to "nějak" funguje a "nějak se to přežije"), nemusí být vždy rozumné. Zdaleka nejde o jakési ISO. Nejde ani o samotné reklamace. Většinou půjde o celkovou produktivitu (přístup lidí), vztahy a to, čemu se říká podniková kultura. Sdílení hodnot & zásad. Budoucnost. Přežití.
Otázka je, čemu chceme pomoci. V této firmě se podařilo dohodnout, že se snažíme o obrácení trendu. Přestat spoléhat na to, že "všechno nějak dopadne". Vysvětlit, co je podstatné (i když to z jistých úhlů nemůsí vypadat důležité/naléhavé. Změnit postoje - prosadit, že pořádek je výhodný pro všechny. Že se dá najít způsob, jak jej udržovat i bez zbytečné byrokracie... nebo nejlépe si tím ještě práci usnadňovat.
Výchozí stav.
Jenže ISO je ISO a navíc ona majitelka ví, že je dobré mít k dispozici relevantníé informace. Takže evidenci reklamací chce. Přitom chceme respektovat zdravý rozum.
Tím by mohla být sdílená schránka (viz Jak chytře využít ...). Plus průvodce, který daný případ (reklamaci) opatří potřebnými metadaty, aby se s ním dalo lépe pracovat. A současně pomůže identifikovat dodávku i výrobek. Nejlépe záznam v databázi propojené s podnikovým informačním systémem. Nebo nějaký takový podobný systém. Víme ovšem, že to nesmí být nic složitého. Resp. jednou z klíčových podmínek je, aby se základní podoba řešení dala uvést do (zkušebního) provozu pouze s využitím standardní funkčnosti (čímž se mimo jiné dokonale garantuje pozitivní efekt, jelikož podstata řešení nebude závislá na tom, jak moc si to dokážeme zkomplikovat... řešit následky místo příčin atd., viz dále a jindy/jinde).
Tady jsme u podstaty problému. Protože nejde jen o reklamace a jen částečně o technické aspekty přijatelného řešení. Snažíme se najít příčiny obvyklého stavu - způsob, jak rozlousknout "vejce × slepice". Aneb jak je potřeba postupovat, aby organizace mohla využít možnosti, které jí nové technologie nabízejí.
V tomto případě se kdysi na počátku jevila složka se šablonou dokumentu jako vyhovující. Je bezpochyby lepší, než čmáranice na cáru papíru. Pokud není jasno, k čemu to má být užitečné (následné využití dat či v tomto případě bez dat, protože údaje v dokumentech - pokud v nemáte zabudovanou možnost extrakce určených údajů & v té době ještě o LLM nikdo nic nevěděl), je nemožné si představit optimální formát a najít vhodnou technologii.
Vyprávěla příhodu z tvorby webu - dohodla se s webovým studiem, co potřebuje. Ti to bezstarostně slíbili. Nedokázali to ale udělat. Hájili se tím, že "to nejde". Protože ale ten "svůj" web potřebovala (nakolik to byla pravda, je jiné téma), našla člověka, který "expertům" ze studia dokázal (ukázal), že to "jde". Komplikace, zmatky, vícenáklady, zoufalství. Takhle by to fungovat nemělo.
Na druhé straně - jak vidno, "když se chce (nebo 'musí'), tak to jde". Jenom je dobré to dělat v efektivnějším pořadí, než ve zmíněné historce.
Chytře a s rozvahou. Asi není rozumné očekávat nápady na změny organizace práce od lidí, kteří se starají o počítače (interních ani externích - viz Co očekávat...). Asi ani od těch, kteří je používají. Nejspíš to nemá cenu zkoušet metodou pokus-omyl, pravděpodobnost úspěchu je mizivá. Je rozumné najít "správného" partnera (viz příhoda s webem), lépe předem než "pozdě bycha honiti" (pomůže otázka "co všechno potřebuji znát, abych se mohl správně rozhodnout (jak poznám, že mluvím s tím 'správným'..." a nevymlouvat se na to, že skoro jistě nikoho nenajdu).
Nebát se zeptat. Desetkrát nebo stokrát.
Dokud nebudete mít pocit, že ten, s kým se bavíte, má skutečný zájem pomoci a nesnaží se zneužít své informační výhody. Spoléhejte na Einsteina ("...pokud to neumíte vysvětlit šestiletému dítěti, sám tomu příliš nerozumíte..."). Je potřeba počítat s tím, že se to nepodaří napoprvé. Dle mého osobního názoru (nelze to tak dělat vždy a u všeho) je potřeba najít člověka, který dokáže dostatečně spolehlivě odhadnout, co skutečně potřebujete a zda se mu může podařit pomoci. Potom je ochoten vzít většinu rizika na sebe.
Rozhodně by to tak mělo být při každém přechodu na novou technologii. Bez ohledu na to, jak moc jste si jisti (či někdo tvrdí), že vám "určitě bude užitečná". Všechno výše uvedené se rozhodně netýká jen M365, ale jakýchkoli informačních technologií, resp. změnových projektů.
Pokud máte pochybnosti, promluvte si o tom s námi. Naprosto nezávazně. Bude to užitečné po všechny.
Příběh bude pokračovat. Zatím není jasné jak, ale bude to bezpochyby zajímavé. Postupujeme dle výše uvedeného návodu. Pošlete nám svůj e-mail, ať vám pokračování neuteče.