Když promyslíte, co chcete od svého (firemního) webu a dospějete k závěru, že by to přece jen měli být zájemci o spolupráci, snadno určíme, co má na stránkách být.
Je to strašně jednoduché. Pokud chceme pomocí webu získat zájemce o spolupráci, nejdřív musí ten web najít. Když se mu zobrazí stránka, tak nesmí odejít. Jak známo (nevěřte tomu - ověřte si to u sebe nebo na pokusném králíkovi, pokud to jde, podívejte se na statistiky přístupů), naprostá většina návštěv webových stránek končí velmi rychle - web buď zaujme nebo návštevník odchází.
Ověřte si, jak moc úžasné jsou ve skutečnosti vaše stránky.
Pro vyhodnocení, zda stránka dokáže zaujmout, lze použít triviální test. Dá se zorganizovat i jako hra na diskusním fóru nebo sociální síti (viz pěkný příklad na LinkedIn). Děláme to proto, abyste si mohli ověřit, nakolik jsou naše zásady opodstatněné. Projdete pár webů/stránek a u každé/-ho se máte do 5 sekund rozhodnout, jestli stojí za další prozkoumání. Jestli během těch 5 sekund běžného vnímání (nikoli soustředěné rychločtení) budete znát odpovědi na tři otázky (které odpovídají podvědomému vyhodnocení toho prvního pohledu, kdy se rozhodujete, jestli číst dál nebo jít jinam).
Nemáte obhajovat, proč je váš web takový, jaký je. Ani nebudeme vymýšlet fiktivní scénáře.
Smyslem a cílem je dohodnout se - z hlediska potenciálního zájemce, ne z vašeho - co na vašem webu nezbytně musí být a co tam překáží. Nestihneme to za 5 sekund, ale půl hodiny by mohlo stačit a když budete chtít poznat problémy webů obzvlášť důkladně, za hodinu máte jasno.
Je docela pravděpodobné, že víc než polovina těch webů, které navštívíme, nezaujme. Resp. propadne v našem testu, který jenom simuluje situaci běžného návštěvníka. Možné příčiny.
Je nutno používat jazyk toho, koho chceme zaujmout. Nebo spíš takový, kterému bude rozumět pověstné šestileté dítě. To není podceňování schopností vašich potenciálních zákazníků. Vždyť jste si to vyzkoušeli. Je potřeba počítat s tím, jak běžný člověk používá web (tisíckrát omílaná poučka o skenování). Možná si pokusíme nasimulovat toho člověka, ideálně si promluvíme některými lidmi od vašich zákazníků, pokud to půjde (vyplatí se to).
Text, určený očekávanému návštěvníkovi, musí být extrémně jednoduchý a srozumitelný. Není to snadné a pravděpodobně - pokud chcete alespoň ucházející výsledek - to nesmí dělat nikdo profesně spjatý s oborem, ve kterém působíte. Dokonce možná ani zástupce profese, kterou hledáme na druhé straně. Protože nejde o to, aby to bylo napsáno odborně správně, ale aby to zaujalo (technické detaily nikdo číst nebude, ty přijdou na řadu možná až po dodávce a ve skutečnosti je to náš úkol). Potřebujeme více psychologa než experta na kompresory.
Zkusíme sepsat chyby, problémy a pochybnosti, které najdeme.
Potom se podíváme na váš web.
Když budeme chtít dostat vaše stránky do optimální kondice, bude nejspíš potřeba napsat to, co na nich nyní je, trošku jinak. Tomu se obvykle říká "copywriting".
Poněkud sporná disciplína. Nesporně potřebná, pokud máte oslovit lidi, kteří přemýšlejí jinak než vy. Neznají souvislosti, které znáte vy. Zajímá je úplně něco jiného než vás. Je to velmi náročné u koncových spotřebitelů. Extrémní v B2B.
Je dobré na to mít metodiku.
Již naznačeno. Nepotřebujete web, ale výsledky.
Stručnost & srozumitelnost.
Nenechte se zmást lidmi, kteří používají spoustu slov, kterým nerozumíte. Nemusí to znamenat, že se vás snaží obalamutit. Prostě jim ještě nikdy nikdo neřekl, že jim není rozumět. Takže v některých případech se stačí ozvat a odkázat se na Einsteina ("Když to neumíte vysvětlit 6 letému dítěti, tak tomu nejspíš sám moc nerozumíte.").
Zajímavý podnět bylo ve výše odkázaném experimentu to, že webmaster jednoho z účastníků zjevně nevěnoval dostatečnou pozornost a úsilí rychlosti webu na mobilních zařízeních. Dost podnětné, co všechno se člověk může o svém webu dozvědět na sociální síti. 👀 Někteří z účastníků prakticky okamžitě své stránky na základě uvedených doporučení upravili.
Je jisté, že internetový marketing se nevyplatí dělat svépomocí. Protože sami se (dle tohoto příkladu) k ověření toho, jak snadné je přijít o návštěvníka, nikdy nepřinutíte. Dokud to neuděláte, neuvěříte, že váš skvělý a báječně barevný web nefunguje. I jen v tom experimentu je moc dobře vidět, že interní člověk jen stěží dokáže přemýšlet tak, jak typický návštěvník. Můžeme se tomu věnovat ve workshopech na přání.