Web účetní firmy

05. 01. 2021 Petr Opletal

Poptávka od účetní firmy "Chtěla bych šablonu, abych si web mohla dělat sama 'běžným editorem' …".

Web účetní firmy

Rád bych vysvětlil, proč to nepovažuji za dobrý nápad.

Mýtus: Udržovat web je jednoduché 

Existují důvody, proč chci vytvářet svůj web sám.

  • Věřím, že je to snadné a tedy je zbytečné to zadávat někomu, kdo to udělá úplně stejně nebo hůře, jak bych si to udělal sám (špatná zkušenost). A navíc to budu moci upravovat, kdykoli bude potřeba.
  • Předpokládám, že svépomocí dosáhnu lepšího poměru výkon/cena.
  • Potřebuji skutečně (objektivně a i do budoucnosti) pouze navštívenku
  • Mám objektivně jedinečné požadavky a potřeby
    & máme dostatek kvalifikované kapacity
    & vím, že je potřeba na tom pracovat průběžně a neustále
    & té práce je tolik, že tu kvalifikovanou kapacitu využijí...
    (jsem firma, která tyto služby poskytuje).

Internetový marketing profesionálně

Pro běžnou firmu nedává svépomoc na Internetu smysl.

  • Obvykle je skutečnou příčinou to, že se nám nechce někomu vysvětlovat, co sami považujeme za úplně jasné. Co na tom webu má být a proč. Právě tohle je však nejdůležitější a nejvíce přínosná fáze rozběhu internetového marketingu.
  • Pokud má web přinášet užitek, musí podporovat měření (analýzu) návštěv. No a taky musíme umět získaná data správně použít. Jen v této souvislosti je potřeba se zorientovat v tolika tématech, že to stěží zvládá jednotlivý specialista. Bez analýzy je provoz webu dobrý právě jen jako odkaz, který uvedeme do signatury.
  • Ilustrativní přání dle výše zmíněného konkrétního případu
    "Chci si vést účetnictví sám, stačí inteligentní systém a když někdo nachystá účetní předpisy."

Vendor lock - závislost na dodavateli

V případě outsourcingu internetového marketingu existuje riziko, že si vyberete nekorektního / nesprávného partnera. Obvykle proto, že jste začali s nesprávnými představami a nedostatečně vyjasněnými pravidly. Může být obtížné se s takovým partnerem rozejít. Aby to nebylo tak riskantní, mělo by stačit dodržet pár zásad.

  • Podmínkou spolupráce jsou srozumitelně popsané postupy (pravidla). Součástí spolupráce je vymezení oblastí webu, které je rozumné aktualizovat přímo pracovníky zadavatele. Typicky kontaktní údaje, obchodní podmínky apod. Součástí služby musí být zapracování do používání redakčního systému. Dále podpora sdílení informací a koordinace marketingových aktivit. Ačkoli si běžný člověk myslí, že může všechno editovat "sám", obvykle to tak není - i na zveřejňování aktualit jsou potřeba znalosti v tvorbě textů a SEO. Dokonce bude lepší, když i nabídku volného pracovního místa vytvoří někdo, kdo umí text zapojit do kontextu všeho ostatního.
  • Web běží na standardním redakčním systému na nezávislém hostingu (což zaručuje přístup a případný převod jinam a změnu správce). Od začátku by měla být zajištěna možnost převzetí správy webu. To znamená, že mj. dostáváte po každé významnější změně obsahu či funkčnosti zálohu, ze které můžete web rozběhnout jinde.
  • Především - neplaťte ani za sliby, ani za web. Seriózního partnera poznáte podle toho, že důkladně analyzuje váš byznys.
    • Pokud vám chybí marketingová strategie, tak vás přinutí ji zformulovat.
    • Dohodne a bude pravidelně analyzovat výkon webu.
    • Dokáže web provozovat s optimální intenzitou, aby poskytoval užitek.

Nechá si zaplatit až poté, co sami vyhodnotíte, jestli se vám služba vyplatí.

Pokud potřebujete "navštívenku", představuje pouze náklady a neměřitelný užitek. Což je v pořádku - je spousta branží, ve kterých skutečně internetový marketing nepotřebujete.

Nebo spíš dosud nebyl potřeba.

  • Pokud máte web sami pro sebe, je určitě správně si jej dělat jak uznáte za vhodné.
  • Když je pro stávající zákazníky, měli byste mít jasno a být schopni změřit, jaký je jeho přínos (typicky kolik ušetří nákladů).
  • Jestliže je určen budoucím zákazníkům, musí vydělávat.

Dobře si rozmyslete, co ve skutečnosti potřebujete. Jestli máte čas, přečtěte si článek Profesionální e-marketing × svépomoc. Jestli čas nemáte, tak - i kdyby měly příčiny být osobní - je pravděpodobné, že potřebujete a využijete podporu ke získání nových zákazníků.

Rádi pomůžeme.