Web účetní firmy

05. 01. 2021 Petr Opletal

Poptávka od účetní firmy "Chtěla bych šablonu, abych si web mohla dělat sama 'běžným editorem' …". Je to dobrý nápad?

Web účetní firmy

Mýtus: Udržovat web je jednoduché 

Existují důvody, proč chci vytvářet svůj web sám.

  • Věřím, že je to snadné a tedy je zbytečné to zadávat někomu, kdo to udělá úplně stejně nebo hůře, jak bych si to udělal sám (např. špatná zkušenost, zkreslené představy apod.). A navíc to budu moci upravovat, kdykoli bude potřeba.
    Skutečnost je taková, že na úpravy nikdy není čas. Vytvoření může být snadné, ale téměř jistě nezískáte řešení, které odpovídá skutečným potřebám. Takové prostě snadné není.
  • Předpokládám, že svépomocí dosáhnu lepšího poměru výkon/cena.
    Pokud vlastní čas a energie nemůže vytvářet jiný užitek, tak asi ano. Potom žádný byznysový web nepotřebujete a děláte si radost. Což je chvályhodné.
  • Potřebuji skutečně (objektivně a i do budoucnosti) pouze navštívenku.
    V naprosté většině případů je to omyl. Ve 21. století potřebujete výkonný komunikační prostředek. 
  • Mám objektivně jedinečné požadavky a potřeby
    & umím je identifikovat a specifikovat
    & mám dostatek kvalifikované kapacity
    & vím, že na tom je nutno pracovat průběžně a neustále
    & té práce je tolik, že tu kvalifikovanou kapacitu využijí...
    (aneb jsem firma, která tyto služby poskytuje).

Vytvořit a spravovat web svépomocí je nehorázné plýtvání nepřinášející žádný užitek (viz účinnost internetového marketingu).

Internetový marketing profesionálně

Pro běžnou firmu nedává svépomoc na Internetu smysl.

  • Obvykle je skutečnou příčinou to, že se nám nechce někomu vysvětlovat, co sami považujeme za úplně jasné. Co na tom webu má být a proč. Právě tohle je však nejdůležitější a nejvíce přínosná fáze rozběhu internetového marketingu.
    Je to na delší vysvětlování, ale určitě se již každý setkal s doporučením, že když chce dělat něco důležitého, měl by si to promyslet a sepsat. Je prakticky jisté, že jen výjimečně lze mít v hlavě kompletní a konzistentní rozbor veškerých kritických faktorů a jejich souvislostí. Tím, že si to - byť sám pro sebe - napíši, zjistím především to, co vlastně nevím. A to je to podstatné.
  • Pro lepší pochopení kvalifikačních požadavků - pokud má web přinášet užitek, musí mj. podporovat měření (analýzu) návštěv. Získaná data musíme správně vyhodnotit a použít. Jen v této souvislosti je potřeba se zorientovat v tolika tématech, že to stěží zvládá specialista. Bez analýzy je provoz webu dobrý právě jen jako odkaz, který uvedeme do signatury.
  • Ilustrativní přání dle iniciálního konkrétního případu.
    "Chci si vést účetnictví sám, stačí inteligentní systém a když někdo nachystá účetní předpisy." Samozřejmě bez toho, aniž bych počítal s tím, že se budu zabývat daňovými aspekty, potřebami interních a externích uživatelů účetnictví, způsobem používání informačního systému, souvislostmi účetnictví s ostatními evidencemi - domnívám se, že kdo tuší, o čem je řeč, tak by měl souhlasit, že je to iluzorní.

Vendor lock - závislost na dodavateli

Outsourcingu internetového marketingu přijímáte riziko, že si vyberete nesprávného (nekorektního) partnera. To tak je. Obvykle proto, že jste začali s nesprávnými představami a nedostatečně vyjasněnými pravidly. Může být obtížné se s takovým partnerem rozejít. Aby to nebylo tak riskantní, mělo by stačit dodržet pár zásad.

  • Od začátku počítejte s tím, že to nemusí vyjít. Neztrácejte kontrolu. Naučte se rizika řídit. Bude se vám to hodit nejen pro IM.
  • Podmínkou spolupráce jsou srozumitelně popsané postupy (pravidla). Nevadí, že jim úplně nerozumíte. Podstatné je, aby existovala.
    • Součástí spolupráce je vymezení oblastí webu, které je rozumné aktualizovat přímo pracovníky zadavatele. Typicky kontaktní údaje, obchodní podmínky apod.
    • Součástí služby musí být odpovídající školení redakčního systému. Podpora sdílení informací (především o tom, co dělají vaši stávající zákazníci, konkurence, co děláte vy a jak to lze využít při komunikaci) a koordinace marketingových aktivit.
    • Ačkoli si běžný člověk myslí, že může všechno editovat "sám", obvykle to tak není - i na zveřejňování aktualit jsou potřeba znalosti v tvorbě textů a SEO. Dokonce bude lepší, když i nabídku volného pracovního místa vytvoří někdo, kdo umí text zapojit do kontextu všeho ostatního.
  • Web běží na standardním redakčním systému na nezávislém hostingu (což zaručuje přístup a případný převod jinam či změnu správce). Od začátku by měla být zajištěna možnost převzetí správy webu. To znamená, že mj. dostáváte po každé významnější změně obsahu či funkčnosti zálohu, ze které můžete web rozběhnout jinde.
  • Především - neplaťte ani za sliby, ani za web. Seriózního partnera poznáte mimo jiné podle toho, že pečlivě poznává, analyzuje a diskutuje váš byznys (a že o něm nebo alespoň o obecných principech toho ví vlastně víc, než vy).
    • Pokud vám chybí marketingová strategie, tak vás přinutí ji zformulovat či aktualizovat. Rozhodně nepřistoupí na to, že "...nic takového není potřeba...".
    • Dohodne a bude průběžně plánovat a analyzovat (řídit) výkon webu. Bude umět najít, vysvětlit a využívat metriky, které snadno pochopíte a dávají smysl (jediná smysluplná metrika je počet zájemců - ale dokud žádné nemáme, tak stojí zato vyhodnocovat např. pozici ve vyhledávačích a související údaje ve vztahu s úsilím vynaloženým na konkrétní stránku).
    • Umí web provozovat s optimální intenzitou, aby poskytoval nejvyšší užitek. Součástí takovéto péče o web je systematický průběžný "výzkum" - tak se většinou označuje "mystérium", které je vyhrazeno pouze zasvěceným. Ve skutečnosti se od zákazníků a zájemců získávají informace, které mají pomoci je lépe pochopit a zlepšit komunikaci (není to úplně triviální, ale ani jaderná fyzika).

Nechá si zaplatit až sami vyhodnotíte, jakou hodnotu služba má.

Pokud potřebujete/využijete pouze navštívenku, ta představuje jen náklady a neměřitelný užitek. Což je v pořádku - je spousta branží, ve kterých internetový marketing opravdu není potřeba.

Nebo spíš dosud nebyl nezbytně nutný.

  • Pokud máte web sami pro sebe, je správně jej dělat jak uznáte za vhodné.
  • Když je pro stávající zákazníky, měli byste mít jasno a být schopni změřit, jaký je jeho přínos (typicky kolik ušetří nákladů).
  • Jestliže je určen budoucím zákazníkům, musí vydělávat.

Dobře si rozmyslete, co ve skutečnosti potřebujete. Přečtěte si článek Profesionální e-marketing × svépomoc. Jestli čas na marketing nemáte, tak - i kdyby příčiny byly osobní - je pravděpodobné, že potřebujete a využijete podporu ke získání nových zákazníků.

Rádi pomůžeme. Přečtěte si úvahu Marketing 2022.