Web účetní firmy

05. 01. 2021 Petr Opletal

Poptávka od účetní firmy "Chtěla bych šablonu, abych si web mohla dělat sama 'běžným editorem' …". Je to dobrý nápad?

Web účetní firmy

Mýtus: Udržovat web je jednoduché 

Existují důvody, proč chci vytvářet svůj web sám.

  • Věřím, že je to snadné a tedy je zbytečné to zadávat někomu, kdo to udělá úplně stejně nebo hůře, jak bych si to udělal sám (např. špatná zkušenost, zkreslené představy apod.). A navíc to budu moci upravovat, kdykoli bude potřeba.
    Skutečnost je taková, že na to stejně nikdy není čas.
  • Předpokládám, že svépomocí dosáhnu lepšího poměru výkon/cena.
    Pokud vlastní čas a energie nemůže vytvářet jiný užitek, tak asi ano. Potom žádný byznysový web nepotřebujete a děláte si radost. Což je chvályhodné.
  • Potřebuji skutečně (objektivně a i do budoucnosti) pouze navštívenku.
    V naprosté většině případů je to omyl. 
  • Mám objektivně jedinečné požadavky a potřeby
    & máme dostatek kvalifikované kapacity
    & vím, že je potřeba na tom pracovat průběžně a neustále
    & té práce je tolik, že tu kvalifikovanou kapacitu využijí...
    (aneb jsem firma, která tyto služby poskytuje).

Internetový marketing profesionálně

Pro běžnou firmu nedává svépomoc na Internetu smysl.

  • Obvykle je skutečnou příčinou to, že se nám nechce někomu vysvětlovat, co sami považujeme za úplně jasné. Co na tom webu má být a proč. Právě tohle je však nejdůležitější a nejvíce přínosná fáze rozběhu internetového marketingu.
    Je to na delší vysvětlování, ale určitě se již každý setkal s doporučením, že když chce dělat něco důležitého, měl by si to promyslet a sepsat. Je prakticky jisté, že jen výjimečně lze mít v hlavě kompletní a konzistentní rozbor veškerých kritických faktorů a jejich souvislostí. Tím, že si to - byť sám pro sebe - napíši, zjistím především to, co vlastně nevím. A to je to podstatné.
  • Pro lepší pochopení kvalifikačních požadavků - pokud má web přinášet užitek, musí mj. podporovat měření (analýzu) návštěv. Také musíme umět získaná data správně vyhodnotit a použít. Jen v této souvislosti je potřeba se zorientovat v tolika tématech, že to stěží zvládá jednotlivý specialista. Bez analýzy je provoz webu dobrý právě jen jako odkaz, který uvedeme do signatury.
  • Ilustrativní přání dle iniciálního konkrétního případu.
    "Chci si vést účetnictví sám, stačí inteligentní systém a když někdo nachystá účetní předpisy." Samozřejmě bez toho, aniž bych počítal s tím, že se budu zabývat daňovými aspekty, potřebami interních a externích uživatelů účetnictví, způsobem používání informačního systému, souvislostmi účetnictví s ostatními evidencemi - domnívám se, že kdo tuší, o čem je řeč, tak by měl souhlasit, že je to iluzorní.

Vendor lock - závislost na dodavateli

V případě outsourcingu internetového marketingu existuje riziko, že si vyberete nekorektního / nesprávného partnera. Obvykle proto, že jste začali s nesprávnými představami a nedostatečně vyjasněnými pravidly. Může být obtížné se s takovým partnerem rozejít. Aby to nebylo tak riskantní, mělo by stačit dodržet pár zásad.

  • Podmínkou spolupráce jsou srozumitelně popsané postupy (pravidla). Nevadí, že jim úplně nerozumíte. Podstatné je, aby existovala. Součástí spolupráce je vymezení oblastí webu, které je rozumné aktualizovat přímo pracovníky zadavatele. Typicky kontaktní údaje, obchodní podmínky apod. Součástí služby musí být odpovídající školení redakčního systému. Dále podpora sdílení informací a koordinace marketingových aktivit. Ačkoli si běžný člověk myslí, že může všechno editovat "sám", obvykle to tak není - i na zveřejňování aktualit jsou potřeba znalosti v tvorbě textů a SEO. Dokonce bude lepší, když i nabídku volného pracovního místa vytvoří někdo, kdo umí text zapojit do kontextu všeho ostatního.
  • Web běží na standardním redakčním systému na nezávislém hostingu (což zaručuje přístup a případný převod jinam či změnu správce). Od začátku by měla být zajištěna možnost převzetí správy webu. To znamená, že mj. dostáváte po každé významnější změně obsahu či funkčnosti zálohu, ze které můžete web rozběhnout jinde.
  • Především - neplaťte ani za sliby, ani za web. Seriózního partnera poznáte mimo jiné podle toho, že pečlivě poznává, analyzuje a diskutuje váš byznys.
    • Pokud vám chybí marketingová strategie, tak vás přinutí ji zformulovat či aktualizovat.
    • Dohodne a bude pravidelně analyzovat výkon webu. Tedy bude umět najít, vysvětlit a využívat takové metriky, které dávají smysl.
    • Umí web provozovat s optimální intenzitou, aby poskytoval nejvyšší užitek.

Nechá si zaplatit až sami vyhodnotíte, jakou hodnotu služba má.

Pokud potřebujete/využijete pouze navštívenku, ta představuje jen náklady a neměřitelný užitek. Což je v pořádku - je spousta branží, ve kterých internetový marketing opravdu není potřeba.

Nebo spíš dosud nebyl nezbytně nutný.

  • Pokud máte web sami pro sebe, je správně jej dělat jak uznáte za vhodné.
  • Když je pro stávající zákazníky, měli byste mít jasno a být schopni změřit, jaký je jeho přínos (typicky kolik ušetří nákladů).
  • Jestliže je určen budoucím zákazníkům, musí vydělávat.

Dobře si rozmyslete, co ve skutečnosti potřebujete. Přečtěte si článek Profesionální e-marketing × svépomoc. Jestli čas nemáte, tak - i kdyby příčiny byly osobní - je pravděpodobné, že potřebujete a využijete podporu ke získání nových zákazníků.

Rádi pomůžeme.