Jak vás mají zákazníci najít
Nebudou volat z okna, jestli náhodou někdo neví o dobré firmě na...
Budou vás hledat na internetu
- Nevědí, že existujete. Jak se jmenujete.
- Zadají do vyhledávače "bytový architekt" nebo něco podobného. Možná něco úplně jiného.
- A vaše stránky by se pokud možno měly objevit ve výsledcích. Jenže o to má zájem i stovka konkurenčních firem.
Vyhledávače jsou náročné
- Taky chtějí vydělávat. Musí udělat všechno proto, aby hledající našli, co potřebují.
- Vypíší stránky, které nejlépe odpovídají hledanému výrazu.
- Na výše položený dotaz nejspíš je potřeba zaplatit za reklamu a mít perfektně vyladěný obsah vůči tomu, co se hledá. Nebude stačit jedno nebo druhé. Nutné je obojí. A nabídnout dost za zobrazení.
Optimalizace pro vyhledávače (SEO)
- Je potřeba vědět, co takový vyhledávač dělá a jak to dělá. Je to celkem složité. Plus dostat do stránek to, co mu umožní poskytnout nám žádoucí informace.
- Prostudovat, proč se asi zobrazují ve výsledcích ty stránky, které se zobrazují. Zkusit to uplatnit na vlastních stránkách. Počkat si, jestli se to projeví (nebo mít potřebné zkušenosti).
- Splnit hromadu technických požadavků. Experimentovat (nikoli bezhlavě a nekoncepčně zkoušet). Mít trpělivost. Vědět, co dělat.
Není jisté, co je dražší / rychlejší
- Existuje názor, že nejlevnější a nejrychlejší je přivést hledající na stránky pomocí placené reklamy.
- Jenže tam je na obené fráze velká konkurence. Pokud lze pro konkrétnější výrazy vytvořit specializované stránky, dá se téhož či lepšího výsledku dosáhnout i bez placení. Navíc taková stránka funguje trvale, nikoli jen po dobu kampaně. Takže velice záleží na tom, jestli dokážete správně identifikovat, na čem potenciálním zájemcům o spolupráci doopravdy záleží a jaká klíčová slova asi použijí. A kolik těch zajímavých bude v které skupině.
- Každopádně to chce strategii.
Vyhledávač si nic nekoupí
- Rozhodně nezapomínejte na to, že smyslem stránky není obelstít vyhledávač. Navíc to jde čím dál hůře a nejspíš to vůbec nemá smysl.
- Cílem je mít takovou stránku, která bude dohledatelná - pomocí reklamy a/nebo špičkového obsahu (z pohledu vyhledávačů). Počítat s tím, že nejspíš je opravdu mnohem efektivnější přivést publikum pomocí dobře cílených "delších" frází (navíc bude mnohem víc relevantní) než přeplácením reklamy na naprosto obecné pojmy. Možná nevíte, že i reklama se řadí podle relevance obsahu cílové stránky.
- Až se tomu potenciálnímu zájemci zobrazí, musí jej oslovit. Ten obsah děláme především pro lidi.
Bezpochyby musíme optimalizovat. Dát stránky do pořádku. Mít takové ty věci (robots.txt a sitemap.xml), které vůbec nejsou vidět. Není ovšem dobré věřit na zázraky. Ty fungují jen náhodou. Poctivá a systematická práce funguje spolehlivě. Trvalá péče taktéž. Viz: