Postup fiktivní firmy - malá či střední, například nákladní doprava a zemní práce. Je to úmyslně přehnaně zjednodušeno a formulováno jako jejich úvaha. |
Jednoho dne jsme se probudili do 21. století. Zjistili jsme, že náš dosavadní web nám neumožňuje dělat jednoduše to, co od něj běžně potřebujeme a navíc máme pocit, že bychom od něj měli chtít "víc".
Uvažujme jenom to, co nezbytně potřebujeme.
To jsou základní funkce, které web musí nabízet. Někdo má jinou představu. Můžeme o tom diskutovat. Rozhodně musí být možno obsah webu průběžně upravovat - rozumí se "upravit si sami, co je potřeba" (na změnu telefonního čísla nesmí být nutný programátor).
Běžné potřeby se dají řešit i jinak (telefonem), popř. lze rezignovat na aktualizaci stránek či přijmout kompromis. Jenže dnes to není jen otázka pohodlí nebo aktuálnosti informací. Víme, že se obchod pomalu, ale jistě přesouvá na internet. Musíme se zúčastnit. Jinak přicházíme o tu část zákazníků, která na internetu najde konkurenci. Bohužel ale nemáme ve firmě nikoho, kdo by se intenzívněji zabýval marketingem. Natož internetovou akvizicí.
S tím katalogem to možná není tak jednoduché. Co by v něm mělo být? Možná potřebujeme e-shop (vidíme, jak dobře se daří velkým hráčům). Ale to by asi stálo moc peněz. Stejně bychom na něj neměli do dát. Naše produkty se nedají prodávat na webu.
Co vlastně od toho webu chceme? Ale úplně jednoduše!
Hmmmm ... to zní srozumitelně. Když potřebujeme účetní (a žádný ze známých nikoho nemá), taky jdeme na web a hledáme, kdo by připadal v úvahu. A vybereme nejspíš tu firmu, která nám bude připadat - zejména v případě účetní - nejvíce seriózní či zajímavá ...
No ale u nás to nejde. Každá zakázka je individuální. To se nedá popsat. Když se zájemcem mluvíme, umíme zjistit, co vlastně potřebuje. Ale takhle naprázdno to fakt ...
Nu a tady je potřeba se nad tím zamyslet. To, že to není "nasnadě", neznamená, že to nejde. Soustřeďme se na to, jak a proč by se měl web používat. Na konkrétních příkladech (dále a později), co znamená "optimalizace pro výkon".
Nemá někdo nějakého známého? Ne? Zkusíme hledat na webu. Zadáme do vyhledávače třeba "nový web".
...
No to je děs. Kdo se v tom má vyznat? Raději to zkusíme na e-Poptávce.
...
Nabídky získané prostřednictvím jednoduché poptávky se obvykle příliš neliší od toho, co se člověk dočte na webu. Opravdu je obtížné se v tom vyznat. Většinou je ovšem příčinou to, že zadavateli (celkem logicky) není jasné, co je doopravdy potřeba - jaké podmínky by měl splňovat partner pro "web" (přesněji pro internetový marketing). Řešení může být najít člověka, který pomůže sestavit kvalifikované zadání (protože to není úplně jednoduché - viz výchozí verze metodiky). Výzva k podání nabídek není zadání. To je nutné vytvořit v součinnosti s vybraným dodavatelem.
Prozatímní způsob registrace k odběru oznámení o aktualizaci této metodiky je prostě poslat mail.
Je to celkem dobře popsáno ve výše zmíněné metodice (která bude průběžně upřesňována).
Eliminační kritéria (pro běžný komerční web, nikoli specifické projekty)
Konkrétní kritéria si nastavíte v hodnotícím mechanismu, který lze získat s uvedenou metodikou.
Web je spuštěn.
... znamená to, že se obsahu webu a jeho účinkům na návštěvníky bude potřeba věnovat.
Nebo je rozumnější snažit se z toho, co jsme investovali do vzniku a využití webu (jako komunikačního prostředku především s nově získávanými zákazníky), získat co nejvíc?
U všech typů potřebujeme zcela nepochybně intenzívní péči o to, jakým způsobem web oslovuje cílové skupiny, jak se lidé při jeho návštěvě chovají a hledat způsoby, jak zvýšit jeho účinnost. To znamená:
Protože - a pozor, to je důležité - pokud má plnit svoji funkci, tak nestačí jej optimalizovat pro vyhledávače, ale musíme zlepšovat jeho schopnost přesvědčit návštěvníka, který na něj dorazil, že našel, co potřeboval.
Viz též
My také. Umíte to a děláte to poctivě. My také.
Umíme odhadnout potenciál spolupráce. Vy také. Dohodneme se.