Internetový marketing pro účetní firmu

04. 01. 2021 Petr Opletal

Mám rád účetnictví a rozumím fungování účetních firem. Nabízím účetním v dosahu nový web a s ním spojený internetový marketing (na rok zadarmo). Taková soutěž, u koho se se dokážeme odlišit a získat víc nových zákazníků (při stejném poskytovateli služby).

Internetový marketing pro účetní firmu

Možná přijdeme na to, že běžná účetní firma web ani internetový marketing nevyužije. Ale mnohem pravděpodobněji se naučíme spoustu zajímavých věcí a najdeme spoustu vašich potenciálních zákazníků. Pokud vás nezajímá, jakou máme zkušenost a rovnou byste chtěli vidět návrh - nabídka outsourcingu digitálního marketingu

Účetní a internet

Typická účetní firma je spíše menší a má obvykle celkem dost starostí sama se sebou.

  • Těžko hledá sílu na marketing.
  • Obvykle věří, že zákazníky musí získávat osobně.
  • Nepředpokládá, že by někdo hledal účetní na webu.

Tak nějak to bude.

Kamarád má účetní firmu a je si tím jistý. Přesto se rozhodl inovovat web a spustit kampaň. Přišel totiž o pár velkých zákazníků a najednou vidí, že absence akvizice přestavuje vážný problém. V minulých desetiletích zákazníci přicházeli sami, obvykle na doporučení některého stávajícího.

  • Počty nových zákazníků dnes směřují k nule.
  • Fixní náklady rostou.
  • Dřív nebylo konkurenci vidět a nyní na každém kroku zakopává o ÚOL i jiné.

Ještě donedávna (posledních 20 let) tvrdil, že potřebuje nové zákazníky, ale nic pro to nedělal. Protože je ve skutečnosti nepotřeboval. Uživili ho ti stávající.

Marketing - web - reklama

Tak jsme udělali nový web.

  • Pozitivní bylo to, že jsme dlouho hledali ideový vzor a našli jsme ho. Super web, který dokonce vyhrál jakousi cenu. Plně respektující naprosto kritické zásady. Tak jsme nevymýšleli kolo a udělali jsme to taky tak (v jiném prostředí), obsah vlastní, koncepce mírně upravená.
  • Problém je, že chybí marketingová strategie. Rozumný profil zákazníka. Pochopení jeho potřeb, motivů a chování. Je těžké oslovit přes internet někoho, když jste přesvědčeni, že ten, koho chcete oslovit, na druhé straně není. Museli jsme pracovat s improvizací. To bylo špatně.
  • Spustili jsme reklamní kampaň. Potvrdila to, co bylo jasné předem - reklamou zde nelze oslovit prakticky nikoho. Počty vyhledávání na klíčová slova (viz srovnávací analýza), do jejichž optimalizace jsme investovali nechutné množství kapacity, je minimální a už na úrovni těch hledaných pojmů je zřejmé, že prakticky nikdo nepotřebuje - teď hned rychle - "nového účetního".

Ve stejné době získal ÚOL tisíce nových kontaktů tím, že na sociálních sítích rozdával zadarmo elektronické příručky na různá podnikatelská témata (pozor - podnikatelská, nikoli "účetní").

Kampaně a přistávací stránky

U placené kampaně je nutné vést proklik reklamy na stránku, která odpovídá té reklamě. Nikoli na domovskou stránku webu. Na té není obsah, který by korespondoval s výrazem, který z vyhledvání tu reklamu zobrazí. Takže vytvoříme stránku, která co nejlépe odpovídá vyhledávanému výrazu. Vyhledávače to tak chtějí.

V konečné verzi to vypadá tak, že máte pro každý zajímavý výraz a všechny jeho myslitelné variace samostatnou reklamu a k ní specializovanou stránku, na které je jinými slovy napsané to stejné, co na všech dalších, které nabízejí stejný produkt.

Kampaně nemusí být jen placené. Můžete se snažit najít (to jsou vlastně ty přistávací stránky) výrazy, které se ve vyhledávání objevují sice méně často než "účetnictví", ale na druhé straně poskytují mnohem lepší možnosti identifikace potenciálně zajímavých návštěvníků. Dá to trošku víc práce, ale podle zkušeností to poskytuje i relativně brzy (nikoli ihned) poměrně zajímavé výsledky (zkuste si zadat do Google "výměna účetní rychle a jednoduše").

A to je podstata - hledat a najít témata, která zajímají zajímavou skupinu lidí. Protože je naivní předpokládat, že efektivnost případného oslovení bude vyšší, než velmi malé jednotky procent. To znamená, že pokud po tom roce budeme mít 100 kontaktů a pokusíme se jim před koncem roku a po komunikační kampani na téma "proč, kdy a jak vyměnit účetní" nabídnout, jestli by nechtěli přejít k vám za velmi výhodných podmínek, tak se stěží ozve víc než jeden. A to ještě neznamená, že přejde.

Je zajímavé, že kamarád - přestože tvrdí, že to všechno chápe - pořád jako "web" vnimá jenom tu domovskou stránku. Možná se na ty další ještě nepodíval. 😏 

Budoucí zákazníci

Pokud podnikáte v branži, která je založená na důvěře - což outsourcing účetnictví je ve vrchovaté míře - tak nelze očekávat, že zájemce o spolupráci oslovíte tím, že mu řeknete "My umíme účtovat. Budeme se o vaše účetnictví a daně a povinnosti vůči úřadům opravdu pečlivě starat. Vážně. Můžete nám věřit."

  • Čím víc se budete snažit náhodného návštěvníka webu přesvědčit, že to s vámi má zkusit, tím menší pravděpodobnost, že to udělá. Zde platí, že při opačné snaze ("čím méně")  je efekt bohužel stejný - prostě to nefunguje.
  • Takže jak na to?
    Nebylo by lepší předpokládat, že to nejde?
    Pokud to jde, tak jak?
    Jsou nějaké zaručené postupy?
    ...
  • Existuje marketingová koncepce, která říká, že (vlastně obdobně jako v těch dřevních dobách) zákazníci musí přijít sami. V dnešní době to nebude na základě toho, že jdou po ulici kolem vaší firmy. Byť jim vaše služby doporučí jejich kamarád, obvykle to bude mailem a s odkazem na váš web. Přijdou až vás budou potřebovat, pouze pokud o vás budou vědět a současně si budou myslet, že jste pro ně dobrá volba - pokud vás budou znát (důvěřovat).
  • Možnost: Zdánlivě náročným, ale ve skutečnosti poměrně efektivním způsobem, jak se prezentovat, je poradna. Sice je škoda radit konkurenci, jak má co účtovat nebo zařídit (či využít tu či onu možnot), ale to není důvod to nedělat. Je potřeba se soustředit na to, co poblíž vašeho oboru potenciální zákazníky skutečně zajímá. To, že od kohokoli přijmete otázky a zveřejníte odpovědi, dáváte najevo, že svému oboru rozumíte a jste tak daleko před konkurencí, že je lhostejné, jestli jí něco malinko ulehčíte (přičemž toto riziko je naprosto zanedbatelné). 
    A je možné zmínit, že vaši klienti tento typ problémů neznají, protože <jsou u vás>. Je dobré do takové poradny přivést co nejvíce lidí a vznášet i dotazy sám na sebe - prezentovat zde každou zajímavost, kterou bylo nutno řešit. Můžete sami nebo to uděláme my.

Bohužel neznáme žádné zaručné metody. Zákazníky je potřeba hledat. Každý musí hledat své. Takové, pro které právě daný specifický produkt představuje nejlepší poměr výkon/cena. V naprosto konkrétních podmínkách. Pozor - bude se to vyvíjet (dnes váš produkt představuje optimální řešení a zítra už nemusí). Možná rychleji, než si dokážeme představit. Klíčovým faktorem se stává schopnost včas reagovat na změny trhu (kde kamarád je téměř dokonalý negativní vzor) - což znamená především všimnout si jich. Důležité - nejen zde - je "hledat" (neustále), nikoli "najít" (a přestat se tím zabývat).

Komunikujte skutečně užitečné informace

To je pravděpodobně do budoucna opravdu jediná cesta, jak získat nové kontakty - skutečné fyzické osoby, které takové informace považují za smysluplné. Zajímají se o ně. Přemýšlejí o nich. Potřebují je a využívají je při své práci. Hledají jejich zdroje. Jsou pro ně natolik zajímavé, že jsou ochotni poskytnout svoji adresu, aby dostávali nový obsah nebo odkazy na něj.

Je to obtížné. Pro některé nejspší protivné. Zdánlivě nesmyslné. Možná to není pro každého Je potřeba hledat vlastní podobu & obsah & cílovou skupinu. Experimentovat & vyhodnocovat. Usilovat o jejich stále lepší pochopení. 

  • Nehledají právě teď nového dodavatele té či oné skupiny sortimentu nebo služeb. Hledají někoho, kdo jejich problémům rozumí. Komu dává smysl důvěřovat. Protože nic jiného než důvěru nesmíme chtít. Tudy vede cesta k budoucím zákazníkům.
  • Poskytovaný obsah musí odpovídat skutečným potřebám konkrétních lidí u cílových zákazníků. Někteří lidé například čtou blogy, zatímco jiní se raději dívají na videa na YouTube. To, co je zaujme, nejspíše nebude přímo vaše odbornost. Je potřeba experimentovat.
  • Nesmíte je zahlcovat obecnými informacemi. Něčím, co najdou na každém rohu a nepřináší konkrétní užitek. McKinsey tvrdí, že personalizace obsahu redukuje akviziční náklady o 50% a zvyšuje výnosy až o 15% (není jasné, z jakého základu, ale něco na tom bude). Investujme společně úsilí do toho, abyste zjistili, co vaše potenciální kontakty přesvědčí, že má smysl být s vámi v kontaktu.

Máte šanci vytvořit komunitu. Nebo něco víc. Zní to divně? Pokud chcete oslovit lidi, musíte s nimi "mluvit". Tam, kde jsou. Někdo nemá rád sociální sítě. Někdo si myslí, že nemá čas ani sílu na sepisování aktualit. Jenže dnes to není volba. Je to nutnost. Pokud chcete potenciální zákazníky oslovit, musí vás slyšet (vidět).

  • Použijeme výchozí šablonu / strukturu. Společně uděláme (podle existující metodiky) komplexní analýzu toho, co víte o svých zákaznících.
  • Přineseme otázky a inspiraci - současně vám pomůžeme se odlišit.
  • Budeme vás vybízet k publikování obsahu na aktuální témata (např. teď na začátku roku 2021 by stálo zato napsat něco chytrého na téma stravenkový paušál - je úplně jedno, že je to jednoduché a není co psát - vaši budoucí klienti potřebují vědět právě tohle.
  • Pomůžeme nebo budeme místo vás spravovat profily na sociálních sítích (pokud o to budete mít zájem - ale pokud někde nějaký máte, musí být konzistentní s tím, co je na webu a ostatních sítích). Zase to dnes už není volba, ale povinnost.

Není jisté, jestli je to jediná cesta. Dosavadní realita říká, že to prostě nemůže být pravda. Jenže zkušenosti mohou být zrádné. Pokud máme někoho obdařeného obchodními dovednostmi (tím myslím schopností "získat si cizího člověka"), je určitě schopen přivést nové zákazníky. Téma je poměr výkon / cena a také jejich kvalita a stabilita. Navíc sociální rozpětí je přece jenom omezené. Rozhodně se akvizice a správa zákaznického portfolia přesouvají na přední místa strategických faktorů úspěchu.

Rádi vám s tím pomůžeme.

Jak si to představujeme.