Kolik jednání je nezbytně nutných? K čemu a jak je užitečná porada? Máte závazná pravidla pro sjednávání schůzek? Jaké typy schůzek rozlišovat? Čemu a jak zabránit?
Při jedné diskusi zaznělo "...za COVID-u 'všichni' začali používat systémy pro vzdálené schůzky včetně termínů, takže se nám začínají v kalendářích objevovat zcela chaoticky aktivity, se kterými nepočítáme... není nejmenší šance si něco plánovat..."
Snažíme se minimalizovat počet schůzek. Jak bylo psáno v jednom příspěvku na LinkedIn, stačí vymáhat povinnost mít program a podklady - počet schůzek se sníží na desetinu, možná i na nulu. Nejspíš by to mohlo mít i negativní důsledky, ale ty budou vidět a dají se eliminovat.
Pokud je máte, stačí je systematicky upřesňovat. Vyhodnocovat zkušenosti, promýšlet a upravovat povinnosti. Co by pravidla pro organizaci schůzek měla definovat.
Pokud nemá vše potřebné, schůzka se nekoná.
Zveřejníme základ typové metodiky & směrnice pro porady a rámcový návrh akce pro lepší využívání plánovacích kalendářů.
Porada musí mít závěr. Je definován v rámci přípravy / programu - musí vytvořit informaci, která je potřebná k další práci. Pokud porada nic takového neposkytne, nebyla užitečná. Výsledek / užitek každého jednání je nutno hodnotit.
Je potřeba zvyšovat jejich účinnost. Tedy je dobré se naučit ji měřit. Jak byste hodnotili výkon schůzky?
Toto bude samostatně, pokud to někoho zajímá...
Tohle asi taky patří do metodiky nebo samostatně...
Je dobré mít vlastní přesně definované typy. S konkrétními vlastnostmi. Žádné jiné nejsou povoleny. Je nutno přesně definovat, jaký obsah a průběh mají mít tzv. "pravidelné" porady, pokud takové skutečně potřebujeme (pozor, mohou mít týmotvorný efekt, takže je asi nechceme plošně zatratit - spíš potřebujeme hledat formu, která splní jejich účel).
Příklad - porada týmu. V nesmyslném a nepřijatelné podobě členové týmů (bez přípravy a podkladů) vyprávějí, co "zažili". Vedoucí týmu (úplně stejně) vypráví, na co si vzpomene. Závěry žádné.
Jak by to mohlo vypadat.
Operativní problémy a požadavky musí řešit konkrétní zodpovědný člověk. Operativně. Pokud se skutečně jedná o "operativní téma", musí je zvládnou věcně příslušný řídící pracovník. Je to jeho role, jeho povinnost. Nemá hledat alibi tím způsobem, že si o něčem, s čím si "neví rady", popovídá s několika dalšími, kteří mu s tím stejně nemohou pomoci (nebo v horším případě s klidem poradí nějakou hloupost, protože oni žádnou zodpovědnost nenesou). K čemu by se neměla svolávat "schůzka":
Jednání = diskuse více než jednoho člověka = slouží k "hledání řešení" (nalezení shody) a potom je nutno mít nastudované podklady, formulovaná témata (program) atd. Nebo je to alibismus (viz diskuse o poradách). Údajně vedle řešitelských existují i informativní schůzky (což je trošku jiné téma).
Názor účastníka diskuse: "...je operativni schuzka setkani i 2-3 lidi, kteri resi nahle pripady, ktere nemuze vyresit samotny 1 manager. Napriklad proto, ze reseni vyzaduje kooperaci jineho managera. Nebo si dovedu predstavit nahle reseni problemu u klienta, ktere vyzaduje spolupraci vice lidi, kteri na projektu pracuji a a jsou z vice oddeleni."
Pravděpodobně toto chápání naznačuje chybu v organizaci a nedostatečné znalosti.
Pokud není možné využít standardních mechanismů pro přípravu a provedení nestandardní aktivity (např. řízení pomocí úkolů - tedy pověřit potřebnou reakcí způsobilého spolupracovníka, který to samostatně provede), lze si představit koordinační či řešitelskou schůzku dotčených pracovníků (vlastníků procesních oblastí, správců zdrojů, popř. specialistů, kteří mohou přispět k nalezení lepšího řešení) pro optimalizaci zamýšleného řešení. Je pravděpodobné, že seznámení s podklady proběhne až při samotném jednání.
Řešení & postup je vždy nutno zpětně vyhodnodit.
Zejména zda zvolený postup odpovídal urgentnosti situace a proč nebylo možno ji řešit s existujícími kompetencemi. Zda případná koordinační schůzka (ověření průchodnosti přijímaného řešení s více správci zdrojů) je efektivnější než dvoustranná jednání atd. Řešená záležitost by měla mít skutečně zásadní význam, jinak se jedná o plýtvání kapacitou - zjednodušeně řečeno schůzka je na místě až tehdy, kdy situaci nelze zvládnout standardním způsobem. Pokud k tomu dochází "příliš často" (záleží na charakteru a rozsahu činností organizace), je nutno najít a vyřešit faktické příčiny.
V uvažovaném případě se jedná o "řešitelskou" schůzku. Ta musí mít náležitosti. Je nutné převést podklady i závěry do formalizované podoby (proto pokud máme prostor, je výhodné to udělat co nejdříve - pokud máme systém pro podporu řízení neshod, mělo by to být snadné). Mimo jiné proto, aby danou událost bylo možno následně zapracovat do metodik (příště již bude jasné, jak v obdobných situacích postupovat) včetně zkušeností z realizace.
Poradám, které nerespektují pravidla. Např.:
Svévoli.
Konkrétní kritéria účelnosti musíte průběžně definovat a upřesňovat.
Pokud máte pocit, že schůzky ve vaší organizaci nejsou úplně zdravé, je rozumné je "vyléčit" (tedy upřesnit pravidla). K tomu je potřeba stanovit "diagnózu". Tedy zjistit, jaké chyby děláte a proč (audit - monitoring & analýza současných jednání). To může být hodně bolestivé. Ale bez správné diagnózy se může podařit potlačit příznaky, ale nejspíš neodstraníte příčiny.
Jestliže chcete efektivně hospodařit s časem, mělo by být povinností (pokud to není povinnost, tak je zbytečné se čímkoli podobným zatěžovat) každého např.:
Pokud potřebujeme, aby všichni spolupracovníci v organizaci měli svůj termínový kalendář v korektním stavu, musíme jim pomoci pochopit, v čem je to pro ně užitečné (viz výše). Současně je potřeba je naučit kalendář používat. Plus dle možností automatizovat mechanické úkony,
Např. se (dle nastavení, aby to zbytečně neotravovalo) při zobrazení kalendáře vyhodnotí, které činnosti jsou po termínu a ověří se, jestli se má provést jejich automatické přesunutí. Při připomínce plánované činnosti je k dispozici volba "zahájit", čímž se založí záznam v logu aktivit. Při dokončení dané činnosti se z kalendáře odstraní, při přerušení se přeplánuje ve zbývajícím rozsahu na volný termín (popř. pokud je nutný fixní, tak se přesunou ty činnosti, které jsou tam již naplánovány.