Snímek pracovního dne

12. 12. 2023 Petr Opletal

Může se zdát, že je to zbytečné. P. F. Drucker si to nemyslí. Považuje analýzu toho, na co čas spotřebováváme, za základ jeho řízení. Pokud jste už někdy zkoušeli korektně řídit (plánovat) práci, tak víte, že největší problém je, že aktivity, které nemáme pod kontrolou, mohou být nečekaně rozsáhlé. A pokud s nimi v plánu práce nepočítáme, stává se ten plán nepoužitelným.

Snímek pracovního dne

Každému, kdo se snažil nebo snaží o zlepšení využití vlastního (pracovního) času, se doporučuje začít tím, že zjistí, na co svůj čas skutečně používá, ... udělat si pravdivý přehled, jakou část svého času věnuje čemu. Ani náhodou nejde o normování či sledování výkonu. Abychom mohli změnit svůj přístup k hospodaření s vlastní kapacitou, potřebujeme vědět, co děláme v čase, o kterém si rozhodujeme sami. Získané informace využít pro zlepšování plánování. Systematicky. Trvale.

Nástroj osobního rozvoje a produktivity

Je to na pořád. Není to jednorázová akce. Děláte to pro sebe. Musí to být součást každodenní rutiny. Protože svět i člověk se neustále mění. Co nelze měřit, nelze řídit. Pokud chcete řídit svůj "čas" (aneb "sebe v čase" - např. s cílem snížit "hektičnost" & dosáhnout toho, že většinu realistických+přijatých záměrů se daří naplňovat), musíte trvale monitorovat, jak se daří zlepšovat odhad pracnosti toho, co děláte.

Snažíte se uspořádat & poznat & pochopit vlastní priority.

Není rozumné zkoušet hned od začátku záznam spotřeby času spojovat s dalším užitím - např. vykazováním práce pro fakturaci. Je potřeba nejdříve vybojovat bitvu o poznání struktury užití kapacit. Později lze  případně využívat záznamů pro jiné oblasti, kde se mohou uplatnit. Je ovšem rozumné používat funkčnost, která umožní inteligentně (parametrizovatelně) získávat data a ta transformovat do podoby, kterou lze např. předložit někomu jinému. Nejde o "pozorování" ani tzv. "personální audit".

P. F. Drucker: "…efektivní 'znalostní' pracovníci nezačínají svými úkoly. Začínají svým časem. Nezačínají ani plánováním. Začínají hledáním, kam jejich čas 'mizí'."

Jestliže si nejste jisti, jestli něco takového dává smysl, jestli to potřebujete či čemu to pomůže a jaký nástroj je ten správný, raději se zeptejte. Rádi poradíme. 

Důvody evidence činností

Záznam aktivit pracovního, popř. i mimopracovního dne/týdne či jiného období není samoúčelný. Je nutno si uvědomit, že to děláme proto, abychom byli schopni efektivně plánovat práci.

  • Samotný záznam je k ničemu.
  • Snímek musíme důkladně vyhodnotit.
  • Analýzou skutečné spořeby času identifikovat typy činností a získat věrohodná data o skutečné spotřebě času.

Detailní záznam a analýza využití osobního času je klíčovou podmínkou jak pro stanovování jeho hodnoty, tak pro řadu dalších účelů (návrh možného rozvoje dovedností, optimalizaci nástrojů, zlepšení komunikace, ... přístup ke stanovení 'hodnoty' času v interní metodice). Jasně, že člověku se do toho nechce. Dá se najít tisíc výmluv. Pokud někdo zná jiný způsob, jak zjistit alespoň zhruba, na co skutečně vynakládáme svůj čas, sem s tím. Ono to vážně nemusí a nemá být "přesné". A podobně jako u čištění zubů nebo učení angličtiny jde spíš o vypěstování návyku - prostě při každé významné změně (např. pro začátek stačí před/po každé větší přestávce) párkrát kliknout do telefonu.

Pracovní bloky se liší druhem práce i konkrétním účelem. Záleží na konkrétní struktuře práce... budou příklady, můžete přispět.

Záznamy musí být možno pořizovat jednoduše

Dnes má prakticky každý v kapse zařízení, pomocí kterého může velmi snadno zaznamenávat spotřebu času.

  • Jeví se"správné" použít k tomu kalendář. Jenže většina jinak skvěle použitelných kalendářů se na telefonu ovládá poněkud obtížně. A rozhodně nepodporují životní cyklus pracovních úkolů - zahájení, přerušení a ukončení.
  • Pokud začínáme něco dělat (platí pro činnosti, které představují "pracovní blok", tzn. dle skutečných podmínek např. 1,5 hod, rozhodně nikoli "každý telefon"... kdo, jak a proč by měl zaznamenávat telefonní hovory, samostatně), mělo by být  možno velmi jednoduše (jednotky nebo nízké desítky vteřin - ideálně spojit např. se ztlumením telefonu apod.) pomocí nástroje = mobilní aplikace zadat (vybrat či potvrdit... detaily jsou v metodice a popisu aplikace... následující odrážky jen provizorně):
    • Konkrétní aktivitu | typ aktivity - výběr aktuálních / relevantních činností nebo pokud není plánována, tak vytvořit novou.
      Uspořádání nabídky by mohlo reflektovat podmínky (denní dobu atd.). Vygenerovaný název (čas + místo + kontext... později upravit). Pokud je některá jiná činnost zahájena, je nutno ji ukončit/přerušit. Rozhodně nechceme, aby Typ byl volný text - musí to být výčet (aktuálně přípustných či plánovaných typů aktivit). S velmi jednoduchou možností doplnit nový typ činnosti nebo použít "Jiná" s tím, že se následně dá/musí překlasifikovat. Pokud vybíráme zahájení plánované konkrétní činnosti, je to jednoduché.
    • Dle potřeby potvrdit či upravit čas zahájení či ukončení (např. pokud se zaznamenává zpětně, v takovém případě nabídka bezprostředního přechodu na následující činnost). Činnosti se nemohou překrývat.
    • Dle typu činnosti a potřeb zadat při ukončení "intenzitu" (aneb odhad toho, jak dlouho by to trvalo při soustředěné práci (možná je dobré se pokusit identifikovat rušivé vlivy / důvody nižší intenzity práce). Na druhé straně "obtížnost" - např. kvalitu podkladů, přístup účastníků. Atd.
    • Podle typu činnosti doplnit metadata, která k ní patří (konfigurovatelné v nastavení aplikace/typu aktivity). A/nebo odkaz na záznam o jejím provedení.
    • Pokud je to nová (dosud nezařazená) činnost, upřesnit, o jakou konkrétní instanci daného typu činnosti se jedná (tedy pokud je to jednání s členem týmu, tak s kterým a v jaké záležitosti, pokud je to příprava dokumentu, tak obdobně... většinou bude účelné najít nebo definovat úkol / účel - obvykle v záležitostech, pokud je budeme využívat korektně). 
  • Pro veškeré údaje by aplikace měla spolupracovat právě s kalendářem (Google, Outlook, ...) a nabízet aktivity, které jsou tam naplánované (popř. jinde připravené), popř. umět tam uvedenou činnost přesunout či přerušit a změny propsat do kalendáře.
    Nám se osvědčilo nezapisovat skutečnost do kalendáře, naopak ukončené položky z kalendáře odstraňovat, jelikož veškeré údaje (plánovaná doba aj.) i skutečnost jsou obsaženy v záznamu, který použijeme pro analýzu či další účely. Naopak pokud jsou to aktivity vázané např. na projektové úkoly, vyžaduje se zadání veškerých potřebných údajů (např. zbývající práce a čas), které se do projektového úkolu propisují.

Může se hodit připomenutí zapomenutého záznamu - ať už zahájení (když např. v kalendáři je plánovaná aktivita) nebo ukončení (při překročení pravděpodobného trvání dříve zahájené činnosti). Popř. další vychytávky a rozšiřující funkčnost (či integrace s dalšími systémy), která podpoří řízení času, MBO aj.

Time Tracker

Co zaznamenávat

Rozhodně pouze to, co je následně užitečné (co chcete vyhodnocovat). Nezavírat si dveře k tomu, že se takováto funkčnost dá později využít. Nevymýšlet zázraky. Když nenajdete úžasnou a dokonalou aplikaci nebo nechcete svěřit své data někomu neznámému (nebo instalovat aplikaci, o které nic nevíte), tak je možnost použít M365 (pokud máte) a prakticky bez práce si vytvořit "aplikaci" - třeba s využitím vestavěné tabulky "Úkolů" (Tasks).

Taková aplikace pravděpodobně plní všechny myslitelné požadavky. Sama od sebe funguje i na mobilních zařízeních. Má prakticky nepřeberně možností. Což je možná ta potíž. Rozhodně není úplně jednoduché vytvořit něco, co bude smysluplně využitelné. Nejlépe nejen pro jednoho člověka. Chce to nad tím chvíli přemýšlet.

Proč - k čemu je to potřeba

Chceme zjistit:

  • Jaké činnosti (co všechno) skutečně provádíme. Zaručeně máme dost mlhavou představu o tom, k jakým konkrétním účelům jaké typy aktivit provádíme. Dokud to nezjistíme, nedokážeme s nimi pracovat.
  • Kolik spotřebovávají času. Případně jiných zdrojů. Ideálně jaký přinášejí užitek.
  • Možná je dát do souvislosti s místem či lidmi či ostatními aktivitami. Denní dobou či dnem v týdnu apod. Prostředím & únavou (celkovým stavem).

Následně:

  • Vyhodnotit způsob provádění - jestli neexistují (vysvětlitelné) rozdíly v produktivitě - přijít na to, že je potřeba činnosti členit podrobnějí, resp. jestli ta stávající pracnost není nepřijatelně vysoká (k tomu bude potřeba relativně důkladná analýza současného způsobu provádění a ověření možností alternativ/změn; nejspíš nutná externí pomoc).
  • Zkusit odhadnout/odvodit/určit jejich užitek ("ocenit").
  • Seřadit podle produktivity (užitek/čas).

Bude potřeba to zpracovávat průběžně a postupně přecházet na "aktivní" režim - je jasné, že samo zaznamenávání snímku pracovního dne stukturu i podobu činností ovlivní.

Je fakt, že zaznamenávat práci na zakázkách se hodí...

Co zapisovat

Potřebujeme rychle a snadno zaznamenat (většina nepovinně, možnost následně editovat):

  • Typ činnosti.
  • Identifikace instance (také ze seznamu - konkrétní záležitost).
  • Místo.
  • Čas zahájení
  • Stav (aktivní, přerušený, ukončený, ...).
  • Podle typu.
    • Účastníci.
    • Prostředí.
  • Čas ukončení.
    Skutečnou dobu trvání.
  • Klasifikace výsledků.
  • Úroveň úsilí.

Data se uloží / synchronizují do databáze. Zaznamenané údaje je možno (doporučeno) editovat (doplňovat, nejlépe každý den či příležitostně) prostřednictvím mobilní nebo webové aplikace. 

Excel až pro vyhodnocení

Upřesnění provedených záznamů je vhodné spojit s operativním hodnocením (které činnosti či něco jiného bylo "správně" či kde se objevila chyba). Na konci pracovního týdne by to chtělo vyhodnotit důkladně a na konci měsíce celkově s tím, že se najde primární omezení a na další měsíc si člověk najde způsob a naplánuje, jak je odstranit. 

  • Zobrazit přehledy.
  • Pokud to člověk umí, může je analyzovat externím nástrojem.
  • Na základní vyhodnocení by mělo být k dipozici rozhraní v aplikaci.

Data pro analýzu lze načíst do tabulkového procesoru nebo něčeho chytřejšího. Hlavně se nesnažte "vést si záznamy v Excel-u". To se nutně musí zvrhnout na formální nesmysl. Nebo vytváření něčeho, k čemu se tabulkový procesor vůbec nehodí. Když budete mít data v jakémkoli standardním úložišti (např. viz výše Dataverse), prostě si je připojíte a analyzujete. 

Racionalizovat spotřebu kapacity

Budete hledat opatření, kterými se lze zbavit nejméně efektivních činností. To už ovšem patří do oblasti řízení sebe sama ("času").

To je ryze individuální.

Pokusíme se uvést příklady.

Přihlaste se - naučíme vás to a v případě zájmu poskytneme odpovídající nástroje.