Může se zdát zbytečné zapisovat, co kdy a jak dlouho děláme. P. F. Drucker si to nemyslí. Považuje analýzu spotřeby času za základ jeho řízení. Pokud svůj čas chcete řídit, tak víte, že aktivity, o kterých toho víme málo, trvají déle nebo jsou častější, než předpokládáme. Pokud s tím v plánu práce nepočítáme, stává se plán nepoužitelným či spíše kontraproduktivním. Horší verzí je, když si povolíme dělat i to, co v kalendáři není (a lze tomu zabránit). Nebo když kalendář nevyužíváme.
Za "snímek" lze považovat jak prostý seznam toho, co jsme daný den dělali, tak výsledek analýzy. Rozumné pojetí je vytvořit a zdokonalovat klasifikaci / typologii činností a zjistit jejich průměrné trvání a frekvenci. Není to sexy. Je to statické. Mechanické. Přesně tato data potřebujeme, abychom dokázali průběžně upřesňovat kalendář & lépe plánovat. Průběžná analýza spotřeby času je podmínkou lepšího využití kapacit. Potřebujeme vhodný nástroj a patřičné dovednosti.
Každému, kdo se snažil nebo snaží o zlepšení využití vlastního (pracovního) času, se doporučuje začít poznáním, na co svůj čas skutečně používá, ... udělat si pravdivý přehled, jakou část svého času věnuje čemu. Rozhodně nejde primárně o sledování/hodnocení výkonu či výkaz práce - nechceme výsledky účelově deformovat (sami sobě nalhávat, že na to či ono spotřebováváme více či méně času než ve skutečnosti; je ovšem dobré mít možnost získaná data využít i pro řízení výkonu). Naopak. Navíc je velmi užitečné, když při záznamu vynaložené práce/času lze aktualizovat data v nadřazeném systému (např. projektu)
Abychom mohli zlepšit hospodaření s vlastní kapacitou, potřebujeme co nejlépe vědět, jak využíváme čas u všech aktivit (nejen u těch, o kterých rozhodujeme sami; obvykle se snažíme řídit veškerý pracovní čas, někteří i osobní). Získané informace využívat pro zdokonalování odhadů trvání a struktury činností. Systematicky. Trvale.
Nástroj osobního rozvoje a produktivity.
Je to na pořád. Není to jednorázová akce. Součást každodenní rutiny. Součást plánování (jak ostatně ve všech obdobných scénářích - řídit znamená analyzovat a plánovat). Protože svět i člověk se neustále mění. Co neměříte, nemůžete řídit. Musí to být jednoduché a efektivní.
Pokud chcete řídit svůj "čas" (či spíše "sebe v čase" - např. s cílem snížit "hektičnost" & dosáhnout toho, že většinu realistických+přijatých záměrů se daří zvládnout), musíte trvale zlepšovat odhad pracnosti toho, co chcete dělat (abyste ve střednědobém horizontu dokázali určit, kde a jak můžete času ušetřit nejvíce). Dobře zvládat to, čím se zabýváte (zlepšovat dovednosti a techniky). Vnímat úskalí a rizika. Zdokonalovat způsob, jak s nejistotou pracujete. Nespoléhat se na pocity.
Pokud se snažíme o osobní optimalizaci využití vlastního času, není rozumné hned od začátku spojovat záznam spotřeby času s dalším uplatněním dat - např. vykazováním práce pro fakturaci (obsah záznamu není shodný a pro první fázi by mohla snaha o pokrytí vykazování práce snímek zbytečně komplikovat + opačný postup je zcela zavrženíhodný). Přesto je dobré s tím počítat.
Je potřeba nejdříve vybojovat bitvu o poznání struktury užití vlastní kapacity. Je ovšem fakt, že data se dají využívat pro jiné oblasti. Bude tedy rozumné hledat (budovat/používat) funkčnost, která postupně umožní inteligentně (nastavením) získávat komplexnější data a ta dle potřeby transformovat třeba do více podob, které lze využívat pro další účely. V první fázi ovšem rozhodně nejde o "pozorování" (normování) ani tzv. "personální audit" či cokoli podobného. Děláte to pro sebe.
P. F. Drucker: "…efektivní 'znalostní' pracovníci nezačínají svými úkoly. Začínají svým časem. Nezačínají ani plánováním. Začínají hledáním, kam jejich čas 'mizí'."
Pokud si nejste jisti, jestli něco takového dává smysl, jestli to potřebujete či čemu to pomůže a jaký nástroj je ten správný, raději se zeptejte. Rádi poradíme. Samostatné téma je plánování + řízení priorit (jak které záměry hodnotit, abychom zjistili, zda jsou realistické/realizovatelné a které vybrat k realizaci; samostatně / metodika).
Záznam aktivit pracovního, popř. i mimopracovního dne/týdne či jiného období není samoúčelný. Děláme to proto, abychom byli schopni lépe plánovat práci.
Detailní záznam a analýza využití osobního času je klíčovou podmínkou jak pro stanovování jeho hodnoty, tak pro řadu dalších účelů (návrh možného rozvoje dovedností, optimalizaci nástrojů, zlepšení komunikace, ... přístup ke stanovení 'hodnoty' času v interní metodice).
Jasně, člověku se do toho nechce. Existuje tisíc výmluv. Pokud někdo zná jiný způsob, jak zjistit alespoň zhruba, na co skutečně vynakládáme svůj čas, sem s tím. Nemusí a nemá to být "přesné". Podobně jako u čištění zubů nebo učení angličtiny jde spíš o vypěstování návyku - prostě při každé významné změně (např. pro začátek stačí před/po každé větší přestávce) párkrát kliknout do telefonu.
Pracovní bloky se liší druhem práce i konkrétním účelem. Záleží na konkrétní struktuře práce... budou příklady, můžete přispět.
Dnes má prakticky každý v kapse zařízení, pomocí kterého může velmi snadno zaznamenávat spotřebu času.
Potřebujeme nástroj, který s kalendářem spolupracuje.
Uspořádání nabídky reflektuje podmínky (denní dobu atd.). Vygenerovaný název (čas + místo + kontext...). Pokud je některá jiná činnost zahájena, je nutno ji ukončit/přerušit. Rozhodně nechceme, aby Typ byl volný text - musí to být výčet (aktuálně přípustných či plánovaných typů aktivit - jednotky). S velmi jednoduchou možností doplnit nový typ činnosti či spíše použít "Jiná" s tím, že se následně dá/musí překlasifikovat. Pokud vybíráme zahájení plánované konkrétní činnosti, mělo by být vše již definováno.
Může se hodit připomenutí zapomenutého záznamu - ať už zahájení (když např. v kalendáři je plánovaná aktivita) nebo ukončení (při překročení pravděpodobného trvání dříve zahájené činnosti). Popř. další vychytávky a rozšiřující funkčnost (či integrace s dalšími systémy), která podpoří řízení času, MBO aj.
Rozhodně pouze to, co je následně užitečné (co chcete vyhodnocovat). Přitom si ale nechcme zavřít dveře k pozdějšímu využívání dat i pro účely, které na začátku nejsou úplně žádoucí. Nevymýšlet zázraky. Když nenajdete úžasnou a dokonalou aplikaci nebo nechcete svěřit své data někomu neznámému (instalovat aplikaci, o které nic nevíte), tak je možnost použít M365 (pokud máte) a prakticky bez práce si vytvořit "aplikaci" - třeba s využitím vestavěné tabulky "Úkolů" (Tasks). Výhodnější bude nechat si takovou aplikaci doručit včetně know-how pro použití, další rozvoj, popř. podporu.
Aplikace v prostředí Power Platform pravděpodobně plní všechny myslitelné požadavky. Sama od sebe funguje i na mobilních zařízeních. Je velmi jednoduché ji rozvíjet a upravovat. Má prakticky nepřeberně možností. Což je možná ta potíž. Rozhodně pro začátečníka není úplně jednoduché vytvořit něco, co bude napoprvé smysluplně využitelné. Nejlépe nejen pro sebe sama. Chce to nad tím chvíli přemýšlet. Jenom to prosím nedělejte v Excelu. Když to nebude hodně snadno použitelné z telefonu, nepřežije to ani dva týdny. Pravděpodobně stejně důležitá je velmi úzké propojení na termínový kalendář - od jistého okamžiku to bez něj nedává smysl.
Chceme zjistit:
Následně:
Bude potřeba to zpracovávat průběžně a postupně přecházet na "aktivní" režim - je jasné, že samo zaznamenávání snímku pracovního dne stukturu i podobu činností ovlivní.
Zaznamenávat práci nejen na zakázkách se hodí...
Potřebujeme rychle a snadno zaznamenat (většina nepovinně, možnost následně editovat):
[Nepovinné]
V telefonu spuštění aplikace, u počítače kliknutí na ikonu v tray. V 90% či 80% bude pracnost/trvání záznamu zahájení činnosti dvě klepnutí (otevření rozhraní a potvrzení začátku). Občas tři, když se odloží zadání ukončení aktuání činnosti. Při ukončování to v princibu bude náročnější, ale to budou většinou lepší podmínky (klid). Popř. se zadávání detailů provedení činnosti dá brutálně zjednodušit a záznamy upravit při denní či týdenní rekapitulaci. Takže:
Data se uloží / synchronizují do databáze. Zaznamenané údaje je možno (doporučeno) editovat (doplňovat, nejlépe každý den či příležitostně) prostřednictvím mobilní nebo webové aplikace (popř. doplňkem pro Office / kalendář Outllok-u). Pokud bude zájem, připravíme (omezené) řešení i pro Google, popř. rozšířený systém, který dokáže případně integrovat oba světy.
Upřesnění provedených záznamů je vhodné spojit s operativním hodnocením (které činnosti či něco jiného bylo "ne/správně" či kde se objevila chyba - doplnit informace a souvislosti). Na konci pracovního týdne by to chtělo vyhodnotit důkladně a na konci měsíce celkově s tím, že se najde primární omezení (nejslabší místo... rozumí se některý typ činnosti, u kterého budou největší odchylky skutečnosti od očekávání) a na další měsíc si člověk udělá plán a najde způsob, jak je lze odstranit. Naučí se, jak takovéto činnosti dělat lépe. Popř. jak lépe zvládat externí faktory. Jak (lépe) jednat s kterými spolupracovníky a externími partnery.
Data pro analýzu lze načíst do tabulkového procesoru nebo něčeho chytřejšího. Hlavně se nesnažte "vést si záznamy v Excel-u" (může to dávat smysl jako model pro ověření struktury, kterou chcete mít k dispozici - ale pro průběžné zaznamenávání se tabulkový procesor opravdu nehodí). Případná následná ("dávková") evidence se nutně musí zvrhnout na formální nesmysl. Nebo v horším případě do vytváření sofistikovaného systemu, který by měl fungovat v jiném prostředí. Když budete mít data v jakémkoli standardním úložišti (např. viz výše Dataverse), prostě si je připojíte a analyzujete.
Technicky to může být i tabulka v sešitu tabulkového procesoru (do které zapisuje příslušná aplikace), agenda však vyžaduje relační databázi přístupnou pro všechny, kdo ji budou využívat. To Excel prostě není (tím, že jej degradujeme na prostředí pro uložení tabulek, se to dá částečně obejít, může vyhovovat pro individuální použití).
Co dává smysl analyzovat.
Cokoli, co pomůže k lepšímu plánování. Pokud se budete snažit plánovat seriózně, tak snadno zjistíte, co o své spotřebě času potřebujete vědět. Pokud na své práci a její organizaci už nemáte co zlepšit (to není příliš pravděpodobný scénář), můžete na to celé možná zapomenout. Ale i tak by se mělo vyplatit sledování a vyhodnocování. Ono nic netrvá věčně.
Budete hledat opatření, kterými se lze zbavit nejméně efektivních činností. To už ovšem patří do oblasti řízení sebe sama ("času").
To je ryze individuální.
Pokusíme se uvést příklady.
Přihlaste se - naučíme vás to a v případě zájmu poskytneme odpovídající nástroje. Nebo si o tom nezávazně promluvíme. Případně se dá diskutovat u příspěvku na toto téma na LinkedIn. Taky připravujeme dotazník, pomocí kterého se bude dát vyhodnotit, jak na tom jste a co je pro vás smyslupné.