Jak hledat ty nejlepší prémiové ukazatele. Co dělat, když je nenajdete.
[Článek prozatím není kompletní - bude se věnovat možnostem stimulace výkonu. Pojmy - nechme "motivaci" pro to, co znamená (motiv). Úvod do řízení pracovního výkonu. Proč neexistují použitelné prémiové ukazatale.]
Zpracování diskuse k příspěvkům na LinkedIn
Poměrně často se vedou spory o to, jak je to s "vnější" a "vnitřní" motivací. Co to vlastně je. Jak "motivovat". Obvykle si pod tímhle pojmem představujeme nesmyslné prémiové systémy, postavené na víře, že k téměř všemu lze převážnou většinu lidí donutit tím, že si je (jejich "úsilí") koupíme.
Možná to v jistém smyslu platí.
Jinak by "motivace" nebyla takové "téma" (a byznys). Ale asi jen do určité míry. stačí se rozhlédnout, jak naše organizace fungují.
Máme chaos v pojmech. Slovo "motivace¨ se už dlouhou používá pro zázraky na počkání dle představy, že se lidem "řekne", podle čeho budou hodnoceni (obvykle nic, co by mohli efektivně ovlivnit) a očekává se, že oni se začnou sami od sebe chovat tak, jak by bylo žádoucí. Aniž je vlastně jasné, co je žádoucí. Někde řídící pracovníci věří, že to má vymyslet a nejlépe i provozovat "HR". Spousta šéfů by byla ráda, kdyby se lidé v jejich firmách "motivovali" sami. Vymýšlí sofistikované systémy (které většinou nefungují vůbec, občas špatně a občas kontraproduktivně). Možná právě to nevhodné použití pojmu přispívá k nepřesnému chápání, o co vlastně jde.
Abychom mohli dosahovat výkonu prostřednictvím lidí, je toto kriticky důležitý faktor. Dost často s tím máme potíže. Na druhé straně se na nás valí spousta ujištění, že je lidi lze "motivovat".
Řídící pracovník by se měl snažit dosáhnout nejlepšího výkonu svého týmu. Jeho členy musí:
Jinými slovy potřebují ovlivňovat jejich chování. Prostřednictvím informací:
Co je to ta stimulace.
To je celkem hodně práce. Možná proto se nám do toho nechce. Proto toužíme po "motivačních systémech", ve kterých nastavíme pravidla a parametry a ony už budou fungovat sami. Přece je to úplně jasné, tak proč by němělo? Co myslíte?
Manažer se musí věnovat svým lidem.
Teprve potom čemukoli dalšímu. Příležitost k diskusi na téma manažer × odborník (na věcnou problematiku). Ať už v systému řízení organizace nebo třeba pro řízení projektů (samostatně). Stručný závěr - vždy musíme upřednostnit manažerské dovednosti. Mezi ně patří i schopnost zajistit si dostatek odborného know-how a jeho využití v případech, kdy je to potřeba.
Rozhodně nikdo nezpochybňuje tvrzení, že lidé pracují pro peníze. Pro účel této diskuse můžeme ignorovat všechny ostatní důvody, proč by lidé mohli chtít pracovat. Snažíme se stimulovat zaměstnance k tomu, aby odváděli "lepší" výkon, než kdyby stimulováni nebyli. Mluvíme o pohyblivé složce a jejím vztahu k výkonu.
Možná ty otázky vyznívají manipulativně. Není to záměr. Pouze se snažíme ověřit, na čem staví přesvědčení, že vyšší mzda automaticky způsobuje vyšší úsilí zaměstnance, popř. vyšší užitek zaměstnavatele.
Fakticky se snažíme udržet ve firmě ty schopné a zbavit se lemplů. Možná to je obtížně akceptovatelné, ale mzda ve své podstatě nemá vůbec nic společného s výkonem či množstvím užitku, který dokáže spolupracovník zajistit. Je o cena určitého typu člověka (kombinace osobních vlastností s kvalifikací a přístupem) na konkrétním trhu práce (tedy i v čase). Jako ostatní ceny je dána poptávkou a nabídkou.
Peníze (zájem dostat výměnou za vyšší úsilí víc peněz) neznamenají automaticky stimul pro všechny. Tím motivačním faktorem je zjednodušeně chamtivost - zájem člověka získávat pokud možno co nejvíc peněz. Proto stejná nabídka působí na každého jinak. Navíc lze zpochybnit, jestli lidé budou chápat správně její charakter - že se musí jednat o lepší výsledky, nikoli jen vyšší úsilí. Trvale. Údajně to nefunguje.
Jednotlivé pracovníky musí hodnotit jejich manažer. Dle toho, jak dobře dlouhodobě pracují (resp. jak jsou perspektivní).
Když bude i každý vedoucí týmu správně hodnocen, přece si nebude v týmu pěstovat lemply a zašíváky. No a pokud ano, tak nejspíš bude brzy vyměněn … tedy tak by to mělo být. A je smutným faktem, že to téměř nikde tak není.