Co ve skutečnosti potřebujete…

15. 11. 2021 Petr Opletal

…když poptáváte web nebo e-shop. 20 let provozujete kadeřnictví či masážní salon nebo malý obchod se zdravou výživou. Změny v posledních 2 letech si vynucují intenzívnější využití internetu.

Poptavám web nebo e-shop

Weby a e-shopy se pronajímají

Pokud nejste nadnárodní gigant, tak nemá smysl uvažovat o vytváření vlastního řešení (říkejme "web" oběma formám, viz dále). Takže ve skutečnosti při "vytváření" webu jde pouze o naplnění obsahem. A především o to, aby ten, kdo jej bude používat, měl k dispozici všechny funkce, které potřebuje. Popř. pokud neví co bude dělat, tak se to musí nejdřív naučit - pokud to dává smysl).

  • Většinou nemáte dovednosti ani k formulaci korektního zadání (pokud je to vůbec reálné bez ohledu na dovednosti zúčastněných - viz Web není nikdy hotový). Nebudete mít prostor a sílu je získat (ani to nemá smysl).
  • Vlastně chcete, aby někdo převedl aktuální představu to tom, jak by to mohlo vypadat (přesněji "co potřebujete"), do provozuschopné podoby. Jenže pokud víte, co chcete, je vytvoření webu to nejjednodušší.
  • Ve skutečnosti potřebujete, aby vás ten dodavatel naučil web provozovat. Což většina z nich neumí, částečně proto, že to po nich nikdo nechce (viz Jak naučit zákazníky učit se). Proto vám to ani nikdo nenabízí.

Nemá to (téměř) nic společného s "internetem" a "počítači". Nemá smysl snažit se domluvit s někým, komu nerozumíte. Nepotřebujete web, ale výkon - nové zákazníky, popř. zdravý růst prodejů. Potřebujete službu, nikoli "výbavu", kterou nebudete umět přiměřeně využít.

Nejspíš potřebujete vybrat správného partnera.

Jenže k tomu je potřeba nejdřív poměrně důkladně vědět, jaké máte záměry a cíle. Nejdříve musí být jasná marketingová strategie (čímž se rozhodně nemyslí hromada stránek textu, který nikdy nikdo nebude číst). Solidní profily (popisy motivů a očekávaného chování) zákazníků. A pár dalších. Jinak se "nic" vybrat nedá. Vyberete podle ceny to nejlevnější. Což může být správná volba. Ale nemusí.

Provozovat web znamená znát zákazníky

Firemní web nefunguje "sám od sebe". Vyžaduje péči, přestože to dnes dělá jen málo firem. A to často i v případě, že "běží" už deset let. Web musí vydělávat - bez ohledu na to, jestli je to e‑shop nebo akviziční web v B2B.

  • Minimálně se občas intenzívně (spíše průběžně na optimální úrovni) zabývat návštěvností a chováním návštěvníků, sbírat a vyhodnocovat zpětnou vazbu (hodnocení, průzkumy, komentáře, ...).
  • Optimalizovat placenou reklamu (dost náročné a složité). A dosah v přirozeném vyhledávání (průběžně cílit na ty hledané výrazy, za kterými předpokládáte potenciální zájemce).
  • Konsolidovat se všemi ostatními marketingovými aktivitami (sociální sítě, mailing atd.). Komunikace musí být konzistentní a musí na web přivádět relevantní návštěvníky.

Potřebujete odpovídající kvalifikaci & znalost nástrojů & zkušenosti.

Zvažte, co poptáváte. Proč by měl či neměl být outsourcing provozu webu rozumnou volbou. Jak postupovat (Jak poptat web). Rádi pomůžeme. Ozvěte se, nezávazně poradíme a vysvětlíme vše, co vás bude zajímat.