Blog a rozvoj vztahů

Jak je to s užitečným obsahem a co promyslet, než se rozhodnete, že na blog nemáte sílu.

Spousta firem prostě není a nebude schopna vytvářet blog. Není tam nikdo, kdo by dokázal psát články a pokud platí, že by se nový článek měl objevit zhruba každý týden (nebo každý druhý), tak je to práce na pár hodin týdně. Specialistu na to zcela jistě nevyužijete. A není jisté, co se může naučit sekretářka. Navíc klíčové je zadání.

  • Takže "Blog nechceme",
  • Jenže otázka nestojí, zda jej chcete nebo nechcete.
  • Je potřeba správně vyhodnotit, jestli si můžete dovolit jej nemít.

Má smysl zveřejňovat to, co je pro zákazníky (stávající i budoucí) opravu přínosné. Což znamená určité náklady navíc. Protože pro ně není přínosné to, čemu rozumíte a čím se živíte. Na to mají mít vás.

  • K čemu je klientovi účetní firmy metodika pro účtování výnosů z cenných papírů?
  • Nebo zákazníkovi geodetické kanceláře to, jak používat některý přístroj.
  • Proč marketingová agentura nabízí u svého článku (o obsahovém marketingu) stažení příručky obsahového marketingu? To je sice levné, ale žádného skutečného zákazníka to neosloví. 

Takže je potřeba hledat, co je pro ně opravdu užitečné. Ale musí to být blízko vašemu oboru, jinak to nebude dávat smysl.

  • Účetní by mohl vysvětlovat, jaké výhody a nevýhodu má využití stravenek nebo penzijního připojištění. Doporučovat osvědčené triky pro práci s počítači. Zejména by ale měl hodně intenzívně komunikovat zkušenosti z kontrol, které by klienti měli promítnout do své provozní praxe.
  • Marketingový konzultant by se mohl zaměřit na podněty ohledně ekonomické efektivnosti zákazníků, správy výrobkového & zákaznického portfolia, cenotvorbu různých typů výrobků, daňovou uznatelnost nákladů na reklamu atd. 
  • Možná by to mělo být zaměřeno na konkrétního člověka, se kterým očekáváme, že se spojíme – vrátný, sekretářka, prodavač, marketér, obchodní ředitel, …

Doporučuje se snažit se o konverzi (získání kontaktu) přes nabídku stažení právě užitečného obsahu či registraci k odběru aktualit (newsletter či něčeho podobného).

Začne se tím, že v rámci komunikační strategie vytvoříte plán pro „blog“ … není to dogma – někdo si zdůvodní, proč je to nesmysl, jiný to zkusí.

  • Identifikujete („vymyslíte“) skupinu potenciálních zákazníků, kteří se vyskytují buď v identifikovatelném prostoru (společenské či sportovní akce apod., na sociálních sítích, na místech, kde jsou billboardy, na školeních, …) nebo třeba i zcela plošně.
  • Musí být možno je alespoň zhruba charakterizovat. Předpoklad je, že „cílová osoba“ (fyzický člověk) občas „brouzdá“, popř. vyhledává informace, které souvisí s jeho prací … pozor – s jeho prací, nikoli bezpodmínečně s našimi produkty.
  • To znamená identifikovat a dle možností analyzovat (pomocí stávajících zákazníků) jeho informační potřeby / situace. Najít oblasti, které souvisí s našimi produkty.
  • Případně v rámci toho najít strategické partnery, jejichž produkty (výrobky či služby) ten náš potenciální zákazník využívá. Popsat reálné scénáře, u kterých se nejlépe (ale není to dogma) dá poukázat na to, že náš produkt se osvědčil. Odvodit tematické okruhy.
  • Vymyslet (už bez uvozovek) strukturu obsahu 
    • Z tematických okruhů - jakým způsobem / formou, vycházíme vstříc/dle analýzy klíčových slov, viz dobrý článek).
    • K tomu publikační plán na konkrétní dobu (půl roku, rok) … má ověřit, jestli a jak to „chytne“.
    • Je rozumné zveřejňovat dostatečný objem informací … min. jednou týdně (snad by mohlo stačit jednou za 2 týdny, ale méně rozhodně ne, resp. je to potřeba správně nastavit s ohledem na charakter prostředí)
  • Získat dostatek témat. Nějaká se mohou objevit v průběhu, ale není dobré na to spoléhat.
  • Mít velmi dobrou představu o tom, co v tomto typu informací cílová skupina očekává. Jasná kritéria – rozsah, struktura, klíčová slova, charakter (příběh – reportáž nebo něco jiného), poloha/pointa příběhu (jestli má být především zábavný nebo inspirativní …), návaznosti (odkazy) na jiná témata … a mít schopnost sledovat všechny použité odkazy (zejména! na externí zdroje … ty zvyšují důvěryhodnost) ... směr řiditelnost copywriting-u.
  • Obsah šířit pomocí odkazů na sociálních sítích a obdobných kanálech. V případě newsletter-u dát možnost nechat si posílat články v PDF nebo jenom upozornění na jejich zveřejnění (popř. aktualizace).
  • Potenciální zákazníci své potřeby momentálně uspokojují u konkurence. Snažíme se jim předložit (dle možností nenápadně) maximum informací, pomocí kterých mohou posoudit, jestli by se jim mohlo vyplatit změnit dodavatele. Ale nic jim nevnucujeme … v této aktivitě je „konverze“ to, když se zaregistruje pro odběr oznámení o novinkách.
  • Zvážit efektivnost e-book-ů ... resp. spíš získávání kontaktů směřovat na něco opravdu žádoucího (hodnotného - např. skutečný dárek / reklamní předmět) výměnou za víc než kontaktní údaje (insider informace - např. vyplnění dotazníku, sjednání schůzky).
  • Musíme být schopni návštěvníka identifikovat a sledovat, zda se vrací (dle možností i když se nezaregistruje).
  • Obdobná kampaň by měla v průběhu trvání přinést minimálně 2% (spíše 5% … podle podmínek … oproti počtu stávajících) nových zákazníků … to podle úspěšnosti získávání zákazníků ze zájemců znamená 10-20% zájemců … tedy pokud máme 100 stávajících zákazníků, měla by ta kampaň přinést 20 zájemců.
  • Takováto aktivita představuje pracnost nižší desítky hodin týdně (externě či interně) … proto se vyplatí pouze v případě, kdy nový zákazník představuje hodnotu minimálně nižší stovky tisíc (což zjednodušeně při průměrné životnosti zákazníka 5 let představuje u 20% příspěvku na krytí 0,5 mil. ročních tržeb)

Nástrojárna

  • Vašimi styčnými osobami u zákazníků jsou dejme tomu nákupčí (možná technolog či obdobná role).
  • Takže je potřeba najít témata, která budou zajímat nákupčí.
  • Např. jaké jsou zkušenosti s hledáním dodavatelů, používáním poptávkových služeb, na co dávat pozor u smluv. To jsou věci, které taky děláte (vlastně každá firma).

Výrobce reklamních cukrovinek

  • Dejme tomu, že pro jeden typ zákazníků nepředstavuje reklamní čokoláda (reklamní) prostor pro prezentaci značky, ale daňově uznatelnou položku, kterou lze poměrně efektivně použít pro ovlivnění zákazníků - zlepšení nálady účastníků školení, poděkování za schůzku, dárek za pomoc při sjednání návštěvy.
  • Takže se soustředíte na to, abyste posbírali co nejvíce informací o úspěšném použití vašich produktů. Příklady, jak postupují ve svém marketingu ti šikovnější klienti nebo vy sami. Nebo si to můžete zadat, pokud je váš marketingový poradce dostatečně kreativní a zkušený.
  • Zkonzultujete to s vaším účetním (aby se našly případná slabá místa) a popíšete, co všechno je dobré vyzkoušet. Každý týden jeden tip na ověřené obchodní postupy. Prostě pomůžete svým klientům s jejich marketingem či obchodem.

Rozumíte své práci. My také.

Baví nás to. Máme radost, když věci fungují. Rádi sdílíme zkušenosti.

Cena: Přiměřená

Chci vědět víc

Umíme odhadnout potenciál spolupráce. Vy také. Dohodneme se.