Když je obtížné stránku "vnímat", nelze ji "číst"
Musí stačit jeden pohled pro zjištění, jestli má smysl zabývat se tím, co je na stránce napsáno (když to nestačí, téměř jistě to smysl nemá).
- Zobrazení obsahu na webové stránce je něco jiného než na papíře. Uživatelé "skenují".
- Nejdřív nejspíš "fotí" - snaží se zjistit, jestli zde najdou, co hledají. Mají tu zkušenost, že na většině stránek je příliš mnoho balastu. Potřebují jedno, max. dvě klíčová slova. Na stejném principu fungují opodstatněně a úspěšně vyhledávače - pokud hledaná slova na stránce jsou (pokud možno ve zvýrazněném textu, je naděje, že text obsahuje to, co návštěvník hledá. Pokud ta slova nenajde, celkem správně usoudí, že je zbytečné se snažit se tou stránkou zabývat.
- Nezapomínejme na menší zobrazení (telefony) - musíme tu informaci, že stránka obsahuje hledané, dostat na prvních pár řádků.
Neplatí to pro všechny typy obsahu, ale určitě pro navigační stránky (které jsou na cestě od přistávací stránky ke konverzi). Jak tedy vytvořit přijatelný text:
- Psát jednoduše, přímočaře a věcně.
- Metafory přinášejí problémy.
- Firemní žargon je nepřípustný.
- Používat seznam zakázaných slov, frází a konstrukcí.
- Kladné formulace - zápory ztěžují pochopení (nepoužívat hádanky, otázky, negace). Zákaz ironie, sarkasmu, vtipů (vyjma účelových - označených).
- Odstavec má nejvýše 3 řádky. Řádek má 45-80 znaků.
- Jasný záměr textu a opakované korektury. Kontrolovat, kontrolovat, …
- Věta jednoduchá (souvětí pouze tehdy, když to jinak nejde).
- První dojem vzniká ze slov, která jsou "vidět" (klíčové slovo nadpisu). Musí rezonovat s očekáváním.
- Velikost a barva písma patří jinam, ale… (bude doplněno)