Zásady pro web

Jednoduché. Samozřejmé. Nesporné.

Srozumitelný obsah a střízlivý vzhled

  • Srozumitelnost - texty, kterým návštěvník rozumí.
  • Jednoduchost - žádné zbytečné či komplikované prvky. Méně je vždy více.
  • Stručnost - první dojem nesmí odradit - žádná malá špatně čitelná písmena.
  • Konvence - logo v levém horním rohu, navigace, zápatí, ...
  • Žádné přeblikávání (slideshow apod.). Žádné obrázky z fotobank (raději nic).
  • Když není nutné používat více fontů, použít jediný. Bezpatkový.
  • Na každé (až na výjimky) stránce by měla být výzva k akci.
  • Musí tam být také důvod tu akci provést.
  • Na vstupní stránce musí být obojí vidět při jejím zobrazení.
  • Pokud jsou očekávání / možné akce různé, musí být stránka rozcestníkem.

Smyslem B2B webu je najít potenciální zákazníky - získat kontaktní údaje

  • Návštěvník má zavolat nebo předat svůj e-mail.
  • Případně vyjádřit, že se mu něco z nabídky líbí a chtěl by vědět víc.
  • Či sdělit, že potřebuje cosi konkrétního (co na webu není).
  • Když to je možné, mohl by sám založit objednávku/zakázku (pan Kotler tvrdí, že to strašně rádi dělají ...).

Pravidla nám pomohou toto zadání naplnit. Každá stránka má svůj účel. Obsah webu je vytvářen jasně definovaným procesem. Nikoli (pouze) "inspirací" ...

Snažíme se vytvořit stránku a její obsah tak, aby u návštěvníka byla dosažena shoda s jeho očekáváními. Tedy musíme vyjít z toho, jak se dotyčný dostane na jakou stránku.

Tradiční způsob - člověk dostal navštívenku (nebo někde viděl adresu) a přichází na domovskou stránku webu.

  • V 80% případů chce vědět buď co je firma zač nebo co se na tom webu může dozvědět (užitečného pro něj).
  • Na domovské stránce musí být informace "Čím vám můžeme být užiteční".
    Pozor, v uvedeném kontextu - musí velmi srozumitelně (potenciálnímu zákazníkovi) sdělovat, že právě pro jeho potřeby jsme relevantní partner.
    • Rozhodně nikoli obvyklé "Kdo jsme" ve stylu obšírného vyprávění o naší historii, lidech, technologiích apod.
    • Schválně ... co všechno máme na svých domovských stránkách?
    • Jak z toho lze poznat, že děláme něco, čemu opravdu rozumíme?

Tohle je opravdu těžké. Ale vyplatí se to.

Nejčastější a pro nás podstatný způsob, jak se návštěvník na web dostane, je to, že zadal do vyhledávače frázi např. "účetní firma brno" ... proto, že potřebuje vedení účetnictví (viz samostatná případová studie). Dostane se na domovskou stránku účetní firmy nebo pokud běží kampaň, tak na specializovanou ("přistávací") stránku.

  • Co asi očekává? 
    Uvědoměle možná cenu ... účetnictví je specifická oblast, nikdo tomu nerozumí (nechce se tím zabývat, není jednoduché vyhodnotit poměr cena výkon). Jenže docela pravděpodobně podvědomě očekává něco trošku jiného ... Jaké jsou důvody, proč lidé případnou změnu účetní firmy odkládají? Čeho se obávají? Co potřebuje vědět člověk, který rozjíždí novou firmu a vůbec se v tom nevyzná? Je potřeba rozlišovat situace, ve kterých někdo (a kdo) takový dotaz napsal?

    Možná nejčastěji potřebuje ujištění, že to půjde snadno.
      
  • Na stránce by v tomto případě mělo být:
    • Pokud očekáváme různé typy návštěvníků, rozcestník.
    • Ujištění, že to půjde hladce.
    • Garance nezáludnosti ... byť je to věcně nesmysl, lidé to chtějí slyšet.
    • ... a zde i ve vašem konkrétním případě sada dalších požadavků, pomocí kterých budeme obsah průběžně upřesňovat.
  • Musí to být tak srozumitelně a jednoduše, jak to jenom v českém (či jiném daném) jazyce je možné.
    A zcela jistě se to nepodaří ani na první, ani na desátý pokus. Je docela pravděpodobné, že zde funguje vývojová spirála "jako všude jinde".

Máme u každé stránky webu formulována očekávání / profil potenciálního návštěvníka? Máme kam napsat, co od té stránky očekáváte?

Každá stránka musí mít svůj účel.

  • Spousta webů má (některé) stránky, které ... nejspíš žádný účel nemají.
  • Když návštěvníka na stránku přivedeme ... opravdu nestačí, aby si to, co tam je, přečetl, popř. se pokochal barvitostí textů či obrázků / videí.
  • Pokud platí, že web má přivádět zákazníky (ale no tak ... opravdu nemá plnit pět dalších funkcí, vzpomeňte na pejska a kočičku, když dělali dort), musíme návštěvníka vést k akci.
  • Když je to přistávací stránka akční nabídky (kampaně), tak je velmi vysoká pravděpodobnost, že dotyčný opravdu náš produkt potřebuje. Nejspíše má určitý přehled. Není příliš pravděpodobné, že nezbytně nutně potřebuje přečíst haldu textu, aby se utvrdil v tom, že by to mohl zkusit. Takže v takovém případě má být srozumitelná výzva k zahájení spolupráce hned na začátku stránky.
  • Pokud stránka popisuje výhody našeho produktu, je naprosto nezbytné, aby na konci té stránky ... pokud se totiž návštěvník dostal až tam, byla by fatální chyba ho nevybídnout ... byla taktéž výzva k zahájení spolupráce.
  • Každá stránka by měla končit minimálně výzvou ke kontaktu (kde se musí předávat i výchozí stránka, abychom se dozvěděli, na základě čeho má dotyčný zájem o spojení, případně podle toho můžeme formulář pro kontakt přizpůsobit). 
  • Nebo alespoň dotazem, jestli ta stránka byla užitečná.
  • Všude musí být možnost snadno se zeptat na to, co je nejasné ... to by mělo být obzvlášť důležité pro ty kteří jsou schopni provozovat firemní chat, ale telefonní číslo funguje téměř stejně dobře.
  • Možnost kdykoli stránku sdílet na sociálních sítích.
  • Pro vás jako zadavatele snadno vznést požadavek na úpravu.
  • Konfrontovat či korigovat marketingové parametry stránky.

Zajímavé zdroje

Rozumíte své práci

My také. Umíte to a děláte to poctivě. My také.

Cena: Odpovídající

Chci kontakt

Umíme odhadnout potenciál spolupráce. Vy také. Dohodneme se.