Každá situace vyžaduje odpovídající přístup.
Základem je důkladná analýza podnikových potřeb a dalších souvislostí. Navazuje návrh podnikové metodiky pro danou oblast - ten . Školení či spíše výcvik probíhá na základě této metodiky. A pokračuje se ověřováním a zdokonalováním dovedností či pracovních postupů tak dlouho, dokud zlepšení přinášejí významné efekty.
Nemluvíme o tom, co říkají autority nebo co je psáno v moudrých knihách. Podle vyspělosti cílové skupiny vysvětlujeme a ukazujeme, co, jak a proč by měli ve své reálné činnosti dělat či změnit. Součástí akce musí být praktické vyzkoušení nových (závazných) postupů. To zmírní odpor ke změně, který je obvykle založen na obavě z náročnosti přechodu či prostě na neznalosti. Evoluce, nikoli revoluce.
Najdeme konkrétní cílové skupiny a přesně definujeme vzdělávací cíle.
Nebudeme se tvářit, že se téma "řízení vztahů se zákazníky" dá zvládnout během půl dne.
Bude to pro vás náročné - budete muset schválit to, že se skutečně definované činnosti mají provádět navrženým způsobem (spolupracovat na jeho ustavení a ověření) a to může občas být poněkud nepříjemné. Pokud budete mít zájem, pomůžeme realizovat podněty vyplývající z konfrontace současné podoby a nových informací, které účastníci získají nebo ke kterým se společně dopracujeme při přípravě.
Bude to jednoznačně užitečné.
Nejenom pro firmu, ale především pro každého jednotlivého účastníka - zjednoduší a zefektivní svoji práci. Jinak to nemá smysl dělat. Přínosem takto cíleného konkretizovaného školení není jen to, že se neplýtvá kapacitou a ochotou lidí. Dává příležitost pro komplexní rozvoj dovedností i zlepšování pracovních postupů.
To je druhá strana té stejné mince (Learning by doing). Mince se dá donekonečna obracet a nejspíš je to optimální způsob, jak využívat dostupných (včetně externích) znalostí a dovedností pro rozvoj organizace (lidí). Podstatou je hledání příležitostí, jak nové znalosti a dovednosti mohou pomoci s výkonem a efektivností.
Analýza a podpora spolupracovníků přímo při jejich práci (něco jako osobní trenér, ale méně "individualistické", více systémové). Součástí je (zamýšlené) zdokonalování pravidel / procesů v návaznosti na získávané dovednosti. Platí pro samostatné výkonné či řídící pracovníky - budeme společně s nimi hledat možnosti uplatnění obecného know-how na jejich konkrétní činnosti a problémy/potřeby.
Inovujeme pracovní postupy cestou získání nových dovedností.
Primárním cílem ovšem není "rychle a snadno (efektně)" vyřešit dílčí problém, ale na naprosto konkrétních případech a v reálném čase ukázat cílovým spolupracovníkům, jakým způsobem mohou zjednodušit svoji práci a jak efektivně aplikovat obecné know-how do praxe. To je hlavním smysl - zlepšit dovednosti při získávání a využití informací
Zvýšit potenciál pro uplatnění znalostí.
Naučit se lépe učit. Rozvíjet schopnost zjistit chybějí dovednost či identifikovat jiná omezení a iniciovat nápravu (rozvoj).
Příprava vyžaduje minimální čas interního garanta akce (pouze upřesnění témat a profilu účastníků).
Při přípravě je potřeba minimálně 4-8 hodin práce interního garanta akce.
40-60 % (zhruba půl na půl) výklad dané oblasti a prověření jejího pochopení formou případových studií. První studie je jednoduchá a obecná, druhá (zhruba třetina času) by měla být připravena dle konkrétních požadavků a potřeb. Náročné na přípravu, nutno doplnit výše uvedené kroky o ověření informací na místě.
Tato forma je založena na velmi důkladné přípravě, kdy se snažíme najít nejdůležitější souvislosti a existující problémy. Poznat účastníky, jejich stávající dovednosti a omezení. Včetně odstranění největších překážek (aby skupinové řešení problémů mohlo být produktivní).
Pro nalezené výzvy (příležitosti ke zlepšení) hledáme v přípravě odpovídající obecné know-how, snažíme se formulovat otázky a navrhnout nejdůležitější "odpovědi" (cesty, náměty, další otázky).
Dle výchozích podmínek a dohody nezbytně nutné sjednotit nezbytné obecné základní pojmy a souvislostí, následuje společná formalizace problémů, analýza příčin a podstatných souvislostí včetně hledání řešení. Podle podmínek, charakteru témat a oblastí, potřeb účastníků.
Pokud je záměr ambicióznější, je rozumné rozložit akci na několik menších dílčích akcí. Zásadním způsobem to zefektivní přípravu. Umožní průběžné vyjasnění sporných či nejasných témat, pokud se účastníci zapojí. Sníží únavu a náročnost pro účastníky. Také je výrazně menší riziko, že akce nebude přínosná. Výjimkou mohou být aktivity, které musí splnit jednoznačné zadání - typicky soustředění pro aktualizaci podnikové strategie.
Viz též příprava a realizace akce.
Základem každé vzdělávací aktivity je analýza reálných potřeb a podstatných souvislostí (zahrnuje reálnou úroveň dovedností lidí, ze které následně vychází plán rozvoje týmů či jednotlivců). Následuje (dle podmínek a záměru):
Dokud nejsou vyhodnoceny případné reálné výsledky (co se podařilo změnit v úrovni znalostí a doveedností pro jejich využití + změřené dopady obvykle na produktivitu práce), další krok nepřipravujeme. Pouze když je jasné, co je žádoucí zlepšit a že to přinese s potřebnou pravděpodobností efekty, které mnohonásobně převýší náklady (včetně nákladů ztracených příležitostí) rozvojových aktivit.
My také. Umíte to a děláte to poctivě. My také.
Umíme odhadnout potenciál spolupráce. Vy také. Dohodneme se.