Každá situace vyžaduje odpovídající přístup.
Základem je důkladná analýza podnikových potřeb a dalších souvislostí. Pokračujeme návrhem podnikové metodiky pro danou oblast. Školení či spíše výcvik probíhá na základě této metodiky. A pokračuje se ověřováním a zdokonalováním dovedností či pracovních postupů tak dlouho, dokud zlepšení přinášejí významné efekty.
Nemluvíme o tom, co říkají autority nebo co je psáno v moudrých knihách. Podle vyspělosti cílové skupiny vysvětlujeme a ukazujeme, co, jak a proč by měli ve své reálné činnosti dělat či změnit. Součástí kurzu musí být praktické vyzkoušení doporučovaných postupů. Tím se pokusíme odstranit odpor ke změně, který je obvykle založen na obavě z náročnosti přechodu či prostě na neznalosti.
Najdeme konkrétní cílové skupiny a přesně definujeme vzdělávací cíle.
Nebudeme se tvářit, že se téma "řízení vztahů se zákazníky" dá zvládnout během půl dne. Nebudeme povídat o něčem, co nemá ve vašich podmínkách reálné uplatnění. Nebudeme barvitě líčit, že "by se mělo ..." - ukážeme, že když budete dělat <to a to> <tak a tak>, tak dosáhnete <těchto výsledků>. A vzápětí si to účastníci musí vyzkoušet. Když to budou dělat, budeme jim s tím pomáhat. Potom si to zkusí ještě jednou a téměř jistě už pomoc potřebovat nebudou.
Bude to pro vás náročné - budete muset schválit to, že se skutečně definované činnosti mají provádět námi navrženým způsobem a to bude občas poněkud nepříjemné. Ale pokud budete mít zájem, pomůžeme realizovat podněty vyplývající z konfrontace současné podoby a nových informací, které účastníci získají nebo ke kterým se společně dopracujeme při přípravě.
Bude to však jednoznačně užitečné.
Nejenom pro firmu, ale především pro každého jednotlivého účastníka - zjednoduší a zefektivní svoji práci. Jinak to nemá smysl dělat. Přínosem takto cíleného konkretizovaného školení není jen to, že se neplýtvá kapacitou a ochotou lidí. Dává příležitost pro komplexní rozvoj dovedností i zlepšování pracovních postupů.
Analýza a podpora spolupracovníků přímo při jejich práci (něco jako koučování, ale méně "osobní", více systémové). Součástí je (zamýšlené) zdokonalování pravidel / procesů v návaznosti na získávané dovednosti. Platí pro samostatné výkonné či řídící pracovníky - budeme společně s nimi hledat možnosti uplatnění obecného know-how na jejich konkrétní problémy a potřeby.
Inovujeme pracovní postupy cestou získání nových dovedností.
Primárním cílem ovšem není "rychle a snadno (efektně)" vyřešit dílčí problém, ale na naprosto konkrétních případech a v reálném čase ukázat cílovým spolupracovníkům, jakým způsobem mohou zjednodušit svoji práci a jak efektivně aplikovat obecné know-how do praxe. To je hlavním smyslem - zlepšit dovednosti v oblasti získávání a využití informací - zvýšit potenciál pro uplatnění znalostí. Naučit se lépe učit. Rozvíjet schopnost zjistit chybějí dovednost.
Příprava vyžaduje minimální čas interního garanta akce (pouze upřesnění témat a profilu účastníků).
Při přípravě je potřeba minimálně 4-8 hodin práce interního garanta akce.
40-60 % (zhruba půl na půl) výklad dané oblasti a prověření jejího pochopení formou případových studií. První studie je jednoduchá a obecná, druhá (zhruba třetina času) by měla být připravena dle konkrétních požadavků a potřeb. Náročné na přípravu, nutno doplnit výše uvedené kroky o ověření informací na místě.
Tato forma je charakteristická především velmi důkladnou přípravou, kdy se snažíme najít nejdůležitější souvislosti a existující problémy. Pro ty hledáme odpovídající obecné know-how, snažíme se formulovat otázky a navrhnout nejdůležitější "odpovědi" (cesty, náměty, další otázky). Průběh - dle výchozích podmínek a dohody nezbytně nutné minimum obecných základních pojmů a souvislostí následuje společná formalizace problémů, analýza příčin a podstatných souvislostí včetně hledání řešení.
Pokud je záměr ambicióznější, je rozumné rozložit akci na několik menších dílčích akcí. Zásadním způsobem to zefektivní přípravu. Umožní průběžné vyjasnění sporných či nejasných témat, pokud se účastníci zapojí. Sníží únavu a náročnost pro účastníky. Také je výrazně menší riziko, že akce nebude přínosná. Výjimkou mohou být aktivity, které musí splnit jednoznačné zadání - typicky soustředění pro aktualizaci podnikové strategie.
Viz též příprava a realizace akce.
Základem každé vzdělávací aktivity je analýza vašich reálných potřeb a podstatných souvislostí (zahrnuje reálnou úroveň dovedností lidí, ze které následně vychází plán rozvoje jednotlivce). Následuje:
Baví nás to. Máme radost, když věci fungují. Rádi sdílíme zkušenosti.
Umíme odhadnout potenciál spolupráce. Vy také. Dohodneme se.