Rozvojové aktivity mají vždy vyšší produktivitu než rutinní činnosti. Jenže většinou na ně nemáme dost času. Není to trošku nelogické?
Kamarád s účetní firmou celkem překvapivě opravdu začal krotit chaos, který tam panoval. Nebo to alespoň tvrdí. Tím zastavil práci na rozvoji marketingu a akvizice.
Díky tomu nemá čas na nic dalšího.
To by měl být základní princip hospodaření s časem. Jenže i podle aktuální ankety na LinkedIn jen menšina z nás doopravdy bilancuje kapacitu. Samozřejmě je otázka, kdy to má smysl a odpovídající přínos. Aktuální zdůraznění:
Pokud s někým spolupracujete, plánujte velmi pečlivě a realisticky.
Což není úplně jednoduché. Zejména pokud tomu nevěříte, neumíte to a nikdy jste to nedělali. Může se to docela ošklivě vymstít. Takže víte, co je potřeba udělat (bude tu odkaz na případovou studii, ukazující fatální následky toho, když se nepřinutíte přiměřeně rozpracovat a sdílet to, co chcete dělat).
Pokud máte firmu a zaměstnáváte jakýkoli počet lidí, je vaším primárním úkolem maximalizace výkonu prostřednictvím spolupracovníků. Nejdřív musíte udělat všechno proto, aby jejich společné výsledky byly optimální (za daných podmínek a v mezích ekonomické efektivnosti) a teprve potom se můžete věnovat čemukoli dalšímu. Pozor, není to jednorázová záležitost, ale běžná řídící práce - rutinní povinnost.
Když člověk pracuje sám, měl by adekvátně uplatnit stejný přístup i na sebe sama.
Rozvojové aktivity budou mít logicky vyšší hodnotu a produktivitu, než ty rutinní.
Kamarád dost překvapil, když řekl, že sám nějaké klienty účtuje. Ono není špatné si tu a tam zpracovat některou hromádku dokladů a tím si ověřit, co a jak funguje a zda jsou dodržována všechna pravidla (souvisí to se zastupitelností a vytěžováním kapacit). Ale dělat rutinní práci si může dovolit jenom jako koníčka, pokud už opravdu nemá nic důležitějšího. Což je pro naprostou většinu majitelů firem iluzorní situace.
Jednoduchý příklad:
Znáte to - prvních 90% práce na úkolu spotřebuje 90% času. Kolik času bude potřeba na zbývajících X% práce? 😉
Když děláte věci, které mají závazný termín (rozumí se opravdu závazný - např. daňové přiznání, prodloužení smlouvy s poskytovatelem kritické služby, většinou i to, co máte sjednané s obchodními partnery), tak je v naprosté většině případů zvládnete udělat v dostatečné kvalitě a požadovaném termínu.
Kupodivu práci pro sebe / vlastní firmu dost často nedokážeme upřednostnit. Jistě, nejspíše jsou takoví, kteří do této oblasti nemusí vkládat významné množství kapacity. Obvykle díky tomu, že se jim podařilo najít a zapojit opravdu schopné spolupracovníky (nemyslím ovšem, že takových je mezi majiteli malých a středních firem většina; ti schopní mají většinou vlastní firmy). Může to mít různé důvody.
Pročež téměř všichni zanedbáváme příležitosti a topíme se v operativě. To je daň za to, že nám nikdo neříká, co máme dělat právě teď.
Musíme se naučit chápat všechny činnosti, které máme naplánované, jako fixní. Závazné a termínované. Bez ohledu na to, pro koho jsou určeny výsledky.
Neříkejte, že to nejde. A pokud to opravdu nejde, musíte si opravit plánovanou spotřebu kapacity pro danou činnost. Nebo zlepšit dovednosti, aby to šlo. Rozhodně usilovně hledat všechny možnosti, jak tu činnost předat někomu jinému (zrovna aktualizace metodiky asi ne, ale možnosti zefektivnění tam bezpochyby budou).
Všechny teorie o hospodaření s časem říkají, že si musíme stanovit priority. Neříkají ovšem jak. Přitom je to naprosto jednoduché. Zejména pokud se nebavíme o privátním, ale firemním užitku (pro privátní to funguje úplně stejně).
Není to exaktní vyjádření očekávané hodnoty na halíř přesně a nezpochybnitelně. Spíš koeficient pro odlišení pravděpodobných důsledků různých aktivit. Potřebujeme vědět, kterou upřednostnit, pokud na sobě nezávisí (dobře je podstata vidět třeba na řízení výroby s využitím časových nárazníků). Většinou na sobě závisí, takže pokud k tomu přistupujeme zodpovědně, mnoho variant nám nevzniká (jen na skutečně strategických křižovatkách). Pokud nemáte zkušetnost s řízením s využitím nárazníků, je dobré si to osvojit.
Do úvahy o přínosu je potřeba u záměrů dostat i hodnotu ztrát, které lze očekávat, když daný záměr nezrealizujeme. Pokud některý ze záměrů představuje něco, co je nutné udělat, jinak je ohrožena sama existence firmy, měla by se odpovídající část užitku firmy (přepočteno pravděpodobností) připočíst k případnému zisku z realizace. Opět nic exaktního, pomůže to vyjádřit potenciál dopadů jednotlivých aktivit.
Musíme se pokusit pojmenovat a kvantifikovat všechny aktivity a záměry, které spotřebovávají kapacitu.
Situace je poněkud specifická tím, že plánujeme čas člověka, který nad sebou již nemá žádnou vyšší autoritu, sám rozhoduje o podobě a hodnotě svých záměrů. Současně má ze zlepšení využití svých kapacit nejvyšší užitek.
Udělali jsme to předběžně a rámcově pomocí tabulky na ilustrativním obrázku. Je to jenom první přiblížení - aby si udělal jasno v tom, čemu bude věnovat kolik času, popř. na které oblasti dává smysl se zaměřit. Pro začátek zejména proto, aby mohl evidovat, jaká je skutečnost. Když nebudou k dispozici data o skutečné spotřebě kapacit, obelháváme sami sebe (viz snímek využití kapacit)
Identifikované činnosti si seřadíte podle lhůty/limitního termínu (průběžně budeme dávat k dispozici konkrétní detailní metodiku - ono se většinou říká, že si to každý má udělat podle sebe - zkušenost je taková, že to málokdo udělá a je snazší začít s něčím, co se byť někomu jinému v jiných podmínkách osvědčilo, než se na tom zaseknout).
Velikost časových bloků by měla odpovídat tomu, na jak dlouhé období plánujete a počtu různých činností, které tam budou. Pokud pracujete s více jak týdenním horizontem (což by řídící pracovníci měli - zhruba 4-10 týdnů), tak pro (vlastní/koncepční) úkoly nedává smysl menší blok než půl dne.
Na rutinu standardní režim.
Pro rutinní činnosti využijte opakování - umístěte je do těch částí týdne, kam přirozeně spadají. Jejich velikost může být i menší (např. 1-2 hodiny, ale ne méně než hodina). Snažte se je dle možností shlukovat, aby byl prostor na pracovní bloky úkolů.
Abyste věděli, jaké termíny můžete nabídnout těm, se kterými chcete spolupracovat.
Zkuste najít prostředky, jak plánování termínů automatizovat (např. využít funkčnosti pro vyhledání volného časového bloku). Protože pokud přistoupíte na to, že je účelné mít v kalendáři opravdu všechno, co hodlám dělat, budete muset ten plán práce aktualizovat po každé významné změně situace. Rozvedeme to v metodice.
Měli byste zájem o "příručku" & mechanismus (nástroje a příklady, popř. podpora), jak to vyzkoušet? Dejte vědět!
Jak jsme to vymysleli s "digitalizací", možná příště. Pokud vás to zajímá, napište.