Je obvyklé, že ten, kdo se potřebuje naučit hospodařit se svou kapacitou, na to nemá čas.
Potřebujete snímek využití (pracovní) kapacity. Souhlasíte, že to je nutná podmínka (pokud ne, vraťe se ke kořenům). Chcete jej a víte, jak jej použijete (pokud ne, nejspíš potřebujete pomoci). Jenže za dané situace skutečně nemáte sílu to dělat. Co teď?
Výchozím krokem je časový snímek dne (analýza využití kapacity).
Takže celé hospodaření s časem je fikce. Konec, zpátky do rutiny.
Nebo se můžete poprat sami se sebou. Je dobré vědět proč.
Můžete tomu říkat sebekázeň. Můžete o sobě pochybovat. Ale musíte to zkusit.
Udělejte úplně první krok. Počítejte s tím, že to nemusí být úspěšné - potom je potřeba to zkusit "jinak" (rozumí se "zjistit, co a proč jsem nezvládnul", jak se tomu dá předejít - a "znovu a lépe"). Nebo hledat "jiný přístup" (hodně štěstí).
Je pitomost vymlouvat se, že jsem nebohou obětí "prokrastinace".
Pokud se nedaří alespoň zhruba oddělit pracovní a nepracovní čas, popř nevíte, kolik je kterého (co je co), vezměte si jakýkoli záznamový prostředek (kus papíru) a vždy, když začnete dělat něco jiného, než co jste dostud dělali, tak si na něj poznamenejte čas a alespoň typ práce. Potřebujeme zjistit, co se dá považovat za samostatnou činnost. Nejdříve orientačně - abyste se mohli korektně rozhodnout, kolik času do záznamu (snímku pracovního dne) potřebujete investovat a na úkor čeho to bude.
Když hledáme, kde získat 10 (max. 20) minut denně, nevymýšlejme kulatý čtverec (těch činností není mnoho desítek, v průběhu dne jich je jenom pár - na záznam nemůže být potřeba víc jak půl minuty na jednu. Prostě něco, co na první pohled není fatálně nezbytné, přestaňme dělat (nebo tomu věnovat o těch pár minut méně). Pokud to nedokážete, je všechno marné (popř. viz námět na zlepšení psychohygieny).
Může se zdát hodně sporné, zda člověk může přestat dělat něco, co sice dělat nemá, ale když to neudělá nikdo, tak dříve či později vznikne problém. To by se stát nemělo. Na příkladu telefonování nebo brouzdání po webu je to patrné - když si zakážete konkrétního člověka nebo konkrétní témata, o kterých víte, že žádnou havárii způsobit nemohou, nic se nestane. U rizikovějších činností je potřeba postupovat opatrněji.
Pokud nic takového neexistuje, hledejte jinde. Pokud nikde nic nenajdete, znamená to, že neumíte správně vyhodnotit význam toho, co děláte. Nebo že všechno má stejný význam (nepravděpodobné). Máte dvě možnosti - buď se to (s pomocí někoho dalšího) naučíte, nebo řízení času vzdáte…
To, že nemáme čas sami na sebe, je výmluva, když se nám do něčeho nechce.
Zcela jistě něco najdete.
Nebojte se toho. S velkou pravděpodobností nezjistíte nic, na co by člověk mohl být hrdý, ale to nikdo. Ti, kteří to nezkusí, to nezjistí nikdy. Neexistuje vůbec žádný důvod nezačít. Ani to, že se budete muset trošku omezit v ledasčem, co vám připadalo příjemné, nejspíš nebude nijak velké drama. Dobrý pocit z toho, že máte svůj život pod kontrolou, zcela jistě převáží.
V důsledku přece jde o to, abyste měli víc času a proiředků právě na to, co vás baví.
Zní to absurdně. Jenže u mnoha lidí je to realita (bez sarkasmu a kritického tónu). Na získání úspor času potřebujete sílu/prostor (tedy čas) se naučit, co neumíte a i samotné řízení sebe sama ze začátku část vaší kapacity spolkne.
Přestaňte upřednostňovat to, co právě teď chcete dělat.
Jediná možnost je začít důsledně plánovat (a evidovat, resp. v opačném pořadí). Nastavit sami sobě restrikce v tom, na jak dlouho je pracovní program neměnný (den/týden/...). Vyjma klouzavého přesouvání dle skutečné doby trvání a neřiditelných událostí (výjimek).
Když se objeví něco nového, tak to musí počkat (pokud to je možné), dokud nebudete přeplánovávat své činnosti a kdy se tedy všemu dostane odpovídajícího pořadí v závislosti na používaných kritériích. Na nic nečekejte. Začněte. Nepotřebujete ani žádnou zázračnou metodiku, ani vyspělé technologie. Jediné, co potřebujete, je seznam činností a u nich kolonky, do kterých si zapíšete, kolik času jste jim každý den věnovali.
Příklad!
Ty odrážky výše jsou hodně důležité. Ale je v nich zhuštěno příliš mnoho podnětů. Nemusí to být úplně srozumitelné. Ptejte se,
Zkusme si to zjednodušit.
Obvykle si pouze nedokážeme představit, že by to, co chceme dělat, mohl dělat někdo jiný. Popř. nikdo (rozumí se přestat to dělat). Obvykle používáme tyto činnosti jako záminku, abychom nemuseli dělat ty, do kterých se nám nechce.
Zřejmá jednoduchá náprava:
Dobré je také ujasnit si, proč se nám nechce dělat tu práci, která je důležitější, než to, čemu se aktuálně věnujeme. Dost často to bude tím, že ji dělat neumíme. Což je dáno tím, že se nám nechce se učit nic nového. Na to není úplně snadná rada - ale může pomoci doporučení - když se chcete naučit hrát squash nebo jezdit na inline bruslích, můžete se to učit sami. Nebo si koupit knížku. Nebo si najmout (skutečně dobrého) trenéra. Co myslíte - jaký postup je opravdu rozumný a nejlepší z hledika výkon/cena? Pokud je to pro vás důležité - co se vyplatí? A nakonec - samouk většinou není efektivnější než jazykovka (rozumí se poměr užitek/úsilí).
No a pokud to pro vás důležité není...
Baví nás to. Máme radost, když věci fungují. Rádi sdílíme zkušenosti.
Umíme odhadnout potenciál spolupráce. Vy také. Dohodneme se.
Rádi bychom poprosili ty, komu připadnou informace uváděné v metodice užitečné nebo sporné či mají jiné zkušenosti či mohou doplnit chybějící zdroje, aby se ozvali. Rádi budeme spolupracovat na dalším zlepšování nebo propojíme naše stránky s vašimi.