Jaké metody projektového řízení využívat? Proč pro projekty potřebujeme systém a proces, vlastní metodiku, projektovou kancelář a dostatečné dovednosti nejen vedoucích? Co jsou klíčové přínosy fungující správy projektového portfolia? Jak systém vybudovat a rozvíjet?
Příklady na základě bezprostředních zkušeností z praxe.
Takových příkladů je dvanáct do tuctu. Když analyzujeme hledané pojmy v Google Search a ostatních vyhledávačích, zjistíme, že nikdo nehledá lepší způsob řízení projektů. Možné vysvětlení je to, že se projektové řízení za posledních 20−30 let zdiskreditovalo. Nepřináší slibovaný užitek. Nevěříme tomu. Jen občas se sháníme po zázračných metodách, které by projekty řídily za nás. Nejlépe tak, aby se to všem líbilo. Jakou "metodu" vybrat?
Nejlepší metoda - řídit projekty projektově.
Udělat si jasno v tom, co je a co není projekt. Nastavit pravidla. Sjednat s lidmi, kteří mají zájem uskutečňovat projektové záměry a těmi, kdo projekty mají řídit, jakým způsobem je nezbytné plánovat a koordinovat práci. Pokud si nejste jisti, co je co, doporučujeme hloubkový audit projektového řízení.
Zvládnout (skutečné) řízení (skutečných) projektů není snadné. Pokud si na projekty nechceme jenom "hrát", musíme si vytvořit odpovídající podmínky.
Pokud projekty, o kterých je řeč, neznamenají skutečně strategické zájmy, snadno narazíme na hranice ekonomické efektivnosti. Mimo jiné i proto je potřeba chápat řízení zakázek (byť poskytujících unikátní plnění) jako samostatnou disciplánu.
Musíme si odpovědět na otázku "Co potřebujeme a jak toho dosáhnout?"
Pokud je podpora vedení nutná, nemá smysl to zkoušet bez ní.
Jistě - je zde nejistota, jaká korektní podoba systému projektového řízení je žádoucí, jaké budou náklady a jaký získáme užitek. Ekonomická efektivnost. Můžeme "věřit" jedné či druhé verzi - že se to vyplatí nebo že se to nevyplatí. Lepší varianta je "nevěřit" a spočítat to (viz jinde).
Jsou firmy, ve kterých si lze adopci rozumné podoby systému správy projektového portfolia představit i bez agilní účasti vrcholového vedení. Ono je to vrcholně žádoucí (ne, že by se neměli účastnit vůbec, projekty se jich budou týkat). Jejich primárním úkolem je však řídit a rozvíjet své procesní oblasti. Částečně bude záležet na tom, v jaké poloze si projekty představujete. Vybudování systému je nutno svěřit specialistům a mít interního "vlastníka" této procesní oblasti.
Jestliže si nedokážeme představit, co představuje minimalistická korektní podoba systému projektového řízení, tak je nutno získat potřebné informace a dovednosti. Bez toho to nepůjde. Nedokážeme ani vyhodnotit, co je a co není nezbytné ("pravda").
Zjednodušeně revidovat podnikovou strategii a upřednostnit vybudování systému.
Doma není nikdo prorokem. Navíc k tomuto kroku potřebujeme know-how, které téměř jistě není ve firmě k dispozici (kdyby bylo, nebyli bychom tam, kde jsme). Proto je nanejvýš rozumné požádat o pomoc někým, kdo se v této oblasti vyzná. Jako vždy - měl by být schopen vysvětlit šestiletému dítěti, co a proč hodlá / je dobré dělat. Ovšem rozhodně potřebujete interního vlastníka procesní oblasti "projekty".
Po rozhodnutí, jaký systém řízení projektů potřebujeme, jej musíme začít budovat. Obvykle musí být tvůrce garantem metodik, postupů a nástrojů. Nejjednodušší je, když tu skupinu lidí, která to má mít na starosti, budeme označovat jako projektovou kancelář.
Samotné vytvoření projektové kanceláře a tvorbu systému řídit jako projekt. Tuto pilotní akci provést s podporou a dohledem externího metodika. Následně udělat důkladné vyhodnocení a na tom základě revizi pravidel. To bude potřeba dělat průběžně - po každém projektu, občas i v jeho průběhu.
Na úrovni povinností rolí (lidí).
Výsledkem je vedle procesního modelu také prototyp směrnice (spíše ideová koncepce). Existuje modelový příklad směrnice, aby se dalo diskutovat o tom, jak by měly být projekty řízeny. Skutečná směrnice (závazná podoba činností) vzniká až na základě úspěšného ověřovacího nasazení - popisuje dosažený stav.
Viz MS Teams pro projekty. Pod vedením projektové kanceláře na základě zkušeností z jejího založení hledáme nejjednodušší možný prostředek, který bude vyhovovat požadavkům. Pro začátek nekompromisně jednotný a co nejsnáze osvojitelný.
Je toho dost a závisí na dohodnuté podobě dle fatálních požadavků. Neoddělitelnou součástí adopce je předávání a rozvoj dovedností v oblasti projektového řízení těm, kterých se projekty týkají. To je také nikdy nekončící martyrium.
Zde naznačený postup je obecný. Konkrétní se dá navrhnout až v konkrétních podmínkách. Nebojte se zeptat.
Viz nabídka nebo článek Projekty a jejich řízení.
Viz článek Projekty a metodiky.
Když chceme realizovat víc projektů (současně), potřebujeme projektovou kancelář. Především kvůli závislostem - nejen věcným, ale především kapacitním. Ta pro svoji práci musí mít odpovídající nástroje. Může být, že si vystačí s provizorními prostředky (ale je to dost sporné, rozhodně nelze doporučit).
Někdo si může být jist, že dva tři projekty, které navíc jsou "naprosto nezávislé", opravdu nepotřebují projektovou kancelář. Může být, ale (trošku parafráze) možná právě proto potřebujeme autoritu, která ověří, zda ty aktivity jsou skutečně nezávislá a nakolik je nutné, aby se pro každou znovu vynalézalo kolo.
Ono dost záleží na tom, co si pod pojmem "projektová kancelář" představujeme. Jaké povinnosti mají jednotlivé role (viz výše zmíněný nástin směrnice).
Projektová kancelář představuje metodického garanta systému & centrální evidenci projektů, umožňující:
Rozumné pojetí PK je, když nese plnou zodpovědnost za dodržování pravidel projektového řízení. Garanti a sponzoři a všechny výbory a jiné role mají primárně roli (nekvalifikovaného) dohledu. Naprostou většinu práce vymáhající korektní přípravu a řízení projektu včetně správy podnětů a zpracování projektových záměrů musí udělat právě projektová kancelář. Jiné dost zásadní téma je vztah výkonného výboru a Architecture Board (jinde/později).
Viz Způsobilost projektového manažera.
Projekty
Pokračování...