Když nemáte pravidla, nemůžete se divit.
Není úplně jasné, proč tak velké množství organizací - možná všechny či většina - má takové problémy s nákupem. A to s nákupem strategických surovin či komponent i s nákupem kancelářských potřeb. Samozřejmě není úplně jednoduché definovat jednoduchá a jasná pravidla, ale jde to. Ovšem možná právě v tomto předpokladu je skryt problém - pravidla lze v tradičně řízených organizacích využívat jen velmi obtížně. Pravidla dobře fungují v procesně řízených systémech (přesněji řečeno procesně orientované systémy bez pravidel nefungují, funkčně řízené fungují pokud pravidla nemají příliš velký vliv).
Pokud pravidla nefungují, nemáme důvod ztrácet čas s jejich vytvářením. Ve funkčně řízených organizacích neexistují použitelná pravidla, to by se z nich staly procesně řízené. Proto existují pouze formální atrapy pravidel, které svojí neurčitostí posilují mocenská postavení a zejména nepostradatelnost funkčních vedoucích či dalších znalostních pracovníků. Samozřejmě pokud nemáme jednoznačná pravidla, stává se nákup (zejména díky obvyklé podobě motivace prodejců) slabým místem ekonomické efektivnosti organizace.
Pro efektivní nákup potřebujeme jasný a jednoduchý proces.
Není ekonomické / efektivní kupovat drahé suroviny, není ovšem jisté, zda s lacinými budeme schopni dosáhnout potřebné kvality produktů.
Tedy je potřeba hledat kritérium, jestli je ten či onen zdroj dostatečně spolehlivý - protože i spolehlivost má svůj ekonomický efekt - a jeho suroviny dostatečně kvalitní, abychom dodrželi vlastní kvalitativní normy. Nemá smysl se zabývat tím, jestli a za jakých okolností by se vyplatilo koupit "levnější" nebo "dražší" a už vůbec ne o tom, jestli kritéria pro posouzení kvality jsou "technicky uskutečnitelná" (jestli "umíme" / chce se nám objektivizovat požadavky a najít způsob jejich ověření) nebo ne.
Pokud máme dva potenciální dodavatele, kteří splňují kritéria (a nechceme mít oba), vybereme toho, který nabízí lepší "obchodní" (tzn. cenové) podmínky (popř. komplex podmínek, které se dají jednoduše / přímo přepočítat na peníze). Rozhodně nekupujeme "lepší" kvalitu (za vyšší cenu; opět nemá smysl diskutovat o tom, zda koupíme "levnější" nebo "dražší"), než potřebujeme (pokud je k dispozici jiný vyhovující zdroj).
Viz analýza ekonomické efektivnosti obecně.
Je celkem zřejmé, že musíme hodně přemýšlet ... což se nám nechce.
Viz hodnocení ekonomické efektivnosti nákupu. Argumentujte pro nebo proti uvedeným / obvyklým pojetím EE!
Viz též
Baví nás to. Máme radost, když věci fungují. Rádi sdílíme zkušenosti.
Umíme odhadnout potenciál spolupráce. Vy také. Dohodneme se.
Rádi bychom poprosili ty, komu připadnou informace uváděné v metodice užitečné nebo sporné či mají jiné zkušenosti či mohou doplnit chybějící zdroje, aby se ozvali. Rádi budeme spolupracovat na dalším zlepšování nebo propojíme naše stránky s vašimi.