Nejvíce práce dalo zjistit, že to skutečně je krize.
Převyprávím příběh z konkrétní firmy. Něco je nepatrně upravené. Většina je přepis (písemné i osobní) komunikace (některé zmínky postrádají kontext, ale dokreslují realitu). Středně velká společnost, výjimečně inteligentní a výkonný majitel. V klíčových pozicích jsou rodinní příslušníci, kamarádi a sousedé. Jsou velmi úspěšní. Dlouhodobě. Ale spíš "zázrakem", než zvládnutím svého růstu.
Následující text reprodukuje část diskuse o překážkách, které bránily dalšímu rozvoji firmy (proto je to formulováno v osobní poloze - jak jsme se snažili s panem ředitelem dohodnout na tom, co je faktickou překážkou). Rekapitulace po mnoha upozorněních, diskusích, vysvětlování a (nedodržených) dohodách. Majitel a výkonný ředitel spal denně 3-4 hodiny, zbytek dne pracoval. Sice tvrdil, že má i jisté relaxační bloky, ale nebyly moc vidět.
Pro lepší pochopení:
Majitel a vrcholový manažer si odmítá přiznat, že jeho firma je v krizi.
Zdá se, že většina otázek a z nich trčících odpovědí byla formulována. Pokud budeme dostatečně zarputilí (hledání kořenové příčiny), tak bychom jich měli najít mnohonásobně víc. V každém prostředí jiné. Zde můžeme testovat hypotézu, zda je primárním omezením v této oblasti právě neochota si přiznat, jak velký problém aktuálně máme.
Je to dost pravděpodobné - čím lepší výsledky a schopnosti (také ego), tím méně jsme schopni připustit možnost, že bychom něco dělali špatně. Pojem "ochota si přiznat" je zavádějící. Jedná se o schopnost interpretovat symptomy. Částečně o nadhled & dostatek síly pro projekci vývoje. Potřebnou kapacitu a dovednosti.
Zásadní a fatální příčiny nízké až nulové efektivnosti práce na rozvojových aktivitách (přestože pan ředitel tvrdí, že je mu jasné, že právě ty jsou důležitější než všechno ostatní a je si vědom, že by jim měl dát přednost). Formulovali jsme tyto možnosti:
Např.: Ušetřit pár miliónů v záležitosti „kancelářské prostory“ je (možná) „důležité“... bezpochyby je to naléhavé (jednalo se o soud se zhotovitelem s dopady v řádu desítek miliónů). Jenže:
Nemáte ani sílu si ověřit, jestli to může udělat někdo jiný, natož se pokusit to předat.
Existují (do určitého rozsahu) situace, ve kterých to vypadá, že je lepší něco (důležitého či akutního) udělat sám, než se trápit s tím, aby to udělal (dokázal udělat) někdo jiný. Ovšem prakticky vždy je tato konstrukce výmluva.
Nemáme dostatečně angažovné spolupracovníky.
Protože prakticky nic z toho, co je v běžné firmě potřeba zvládnout, není tak složité, aby se to běžně způsobilý člověk (pochopitelně s alespoň minimálními předpoklady pro práci v daném oboru) nedokázal naučit. Velký problém je přimět téměř kohokoli, aby nad nejasným problémem samostatně přemýšlel a hledal nová řešení (samostatně, později), ale to je jiné téma.
Víte, že jste se hledání vhodných spolupracovníků nevěnoval vůbec nebo nedostatečně. I když si teď mumláte, že jste dělali, co jste mohl a lidi prostě nejsou... tak přesně to je důkaz, že vnímáte (byť podvědomě), že jste danou povinnost zanedbal. Jinak byste neměl připravenou výmluvu a nejdřív byste se buď ptal, jak je to myšleno, nebo přemýšlel, jestli to nemůže být pravda.
Do získání úspor nutno nejdříve investovat.
Dokud nezačnete (nejen) svůj čas realisticky plánovat, tak nebudete vědět, co je opravdu důležité a budete vycházet pouze z „pocitů“ - což není "přípustné".
V jistém okamžiku (v případě krize růstu je to nevyhnutelné - v principu je potřeba se na dělbu práce začít připravovat, jakmile si uvědomíte, že velikost/obrat firmy poslední 2-3 roky stále roste - že z původních 3 lidí je vás už 10) je nutné začít se zbavovat výkonných činností.
Předpokládejme, že máte spolupracovníky, u kterých má smysl zkusit na ně přenést zodpovědnost za některou oblast (pro některé oblasti bude dobré hledat outsourcing).
Především musíte vymezit role = povinnosti. Viz procesní model. Nejjednodušší je začít "při vhodné příležitosti" (viz Zahlcení). To znamená ihned, jak se v dané oblasti objeví cokoli, co je potřeba řešit. A pokud se to neobjeví samo, je velmi rozumné tam najít něco, co je účelné či nutné změnit (např. vliv legislativy, technologií). Už společně s vybraným člověkem založit záležitost.
Měl byste se připravit na to, že součástí pověření manažerů bude sdělení o „zodpovědnosti“.
Podívejte se, jak je standardně vnímán "krizový vývoj".
Podle mého názoru jste díky rodinnému charakteru firmy v kombinované krizi „vedení“ a „autonomie“. Díky osobnímu nasazení je firma pravděpodobně mnohem větší, než odpovídá organizaci a struktuře systému řízení. I krize je větší, ale není to vidět.
Např. fáze „příkazy/přímé řízení“ je charakterizována „… silný manažer, hierarchická struktura, rozpočtové systémy, normy …“; první fáze „kreativita“ - „… většinu času věnují otázkám výroby a prodeje a jen velmi malý důraz za řízení …“. A pokud to tak je, tak musíte řešit obě. Doporučuji, abyste trval na korektní analýze a nekompromisním řešení - návrh, ověření, realizace.]
Otázka není "jestli", ale "kdy". Či spíše "Už?"... popř. "Která?"
První krize vzniká v důsledku zařazení „cizích" osob do podniku, u nichž neexistují rodinné vazby k vlastníkům.
Viz např. kniha Krizové řízení podniku.
Baví nás to. Máme radost, když věci fungují. Rádi sdílíme zkušenosti.
Umíme odhadnout potenciál spolupráce. Vy také. Dohodneme se.
Rádi bychom poprosili ty, komu připadnou informace uváděné v metodice užitečné nebo sporné či mají jiné zkušenosti či mohou doplnit chybějící zdroje, aby se ozvali. Rádi budeme spolupracovat na dalším zlepšování nebo propojíme naše stránky s vašimi.