Praktická doporučení pro účelné uplatnění obecných zásad hospodaření s časem.
Nejcennější zdroj, který máme (ať už osobně nebo v rámci jakékoli organizace), je čas.
Neplatí to pouze pro manažery, ale pro každého člověka. Čím více samostatnosti má při organizaci svých činností, tím větší význam pro něj organizace času má.
Je hrozně zajímavé, že na dané téma existuje spousta knih, článků a zajímavých nástrojů (pár roků jsem používal např. ADK, předtím obyčejné diáře). Bohužel reálně neznám nikoho, kdo by byl schopen realizovat v byť jen trošku rozumné podobě alespoň základní principy (všech) těch moudrých doporučení. Tím se nemyslí zapisovat si do toho nějakého termínového kalendáře, kdy mám jakou schůzku, zubaře či dovolenou. Řízení času je přece především řízení důležitosti, priorit a rozhodování o tom, čemu je a čemu není rozumné čas věnovat. Firmy vynakládají spousty peněz na to, aby se jejich pracovníci vyškolili v příslušných dovednostech, jenže se vůbec nikdo nezabývá tím, jestli a jak jsou schopni získané (či alespoň předložené) znalosti uplatnit.
Dokonce se mi nedaří v žádné z těch moudrých knih najít žádné skutečně praktické doporučení, jak překonat překážky, které jsou v nich identifikovány (typický příklad - problém "Neschopnost odmítnout úkol", řešení "Naučte se odmítat ..." ... aniž je řečeno jak, což mi připadne v lepším případě legrační, v horším je to podvod). Bezpochyby si musí každý najít svoji vlastní cestu, ale přece by se dalo uvést alespoň pár příkladů, ve kterých co komu (typu člověka) pomáhá či nepomáhá.
Příklad (který v těch knihách nenajdete) viz výše (odmítání) - "... pokud se budete chtít naučit odmítat úkoly (a pozor, nejde jen o úkoly, ale nejčastěji o vlastní svévolné aktivity), potřebujete nejdříve zjistit, co je faktická příčina vašeho nekorektního chování - nejspíš to nebude ani snaha ostatním či sobě uškodit ... ano, věříte, že se to dá stihnout ... položte si otázku, zda je správné - přípustné - 'věřit' ... a pokud není, máte jednoduchý návod - každý úkol si nejdříve zkusit rozplánovat a pokud se do kalendáře 'nevejde', je relativně jednoduché (resp. nezbytné) ho odmítnout. Pokud člověk neví, co v tom kalendáři má, necítí se oprávněn odmítnout úkol (nebo nezačít dělat něco, co ho právě zaujalo ... což je mnohem častější a škodlivější)."
Nejdůležitější je pochopit, co vlastně řídíme (a samozřejmě co tím získáme). Spousta knih se zabývá spoustou různých technik a obecných doporučení. Je poměrně obtížné je v reálném životě využít (minimálně pro většinu lidí, které znám, sebe sama nevyjímaje). Snad může pomoci (byť brutálně zjednodušený) příklad - případová studie toho, jak se hypotetická osoba rozhodla zlepšit své schopnosti při řízení času (současně je to případová studie pro nasazení nástroje pro podporu plánování). Zkuste se zamyslet nad tím, co vlastně potřebujeme "regulovat" či ovlivnit ("řídit"). Tady neexistují "správné" či "špatné" odpovědi, je potřeba si hodně jednoznačně a jednoduše ujasnit, čeho chceme dosáhnout a jaké jsou reálné možnosti.
Aneb co je potřeba pochopit. Nejde o "teorii" (něco, co v praxi neplatí). Jde o podstatu, analýzu obecných zásadních (příčinných) souvislostí, logiku vazeb a podmínek. Samozřejmě ... nestačí to "přečíst". To, co je napsáno, je pouze rámec pro vlastní přemýšlení & hledání. Každý si musí sám ověřit, co z toho platí a funguje v konkrétních podmínkách a jak se to projevuje. Co z daných myšlenek může využít a jak. Pokud je příliš obtížné o následujících tématech přemýšlet, jsou (a celé řízení času) samozřejmě jenom teorií ...
Většina z nás si buď neuvědomuje (to je ten případ, kdy si o sobě dotyčný/-á myslí, že je dokonalý) chyby, kterých se dopouští nebo neumí najít způsob, jak se jim vyhnout. To samozřejmě platí i pro řízení času.
Často nejde jen o vlastní ambice (těch se umíme celkem snadno vzdávat), může se stát, že do převisu požadavků na čas se člověk dostane i bez "vlastního zavinění":
Těch varovných signálů je víc.
Pokud platí byť i část výše uvedeného (v jistém rozsahu se to týká každého aktivního člověka - občas více, většinou méně, takže je potřeba brát to jako krejčí - s mírou), je velmi pravděpodobné, že buď fungujete ve velmi nepřátelském prostředí nebo nedokážete efektivně řídit svůj čas.
Výhody toho, když to umíme, samostatně. Umíme pomoci naučit se to změnit.
Baví nás to. Máme radost, když věci fungují. Rádi sdílíme zkušenosti.
Umíme odhadnout potenciál spolupráce. Vy také. Dohodneme se.