Koncentrace - klid - produktivita

Praktická doporučení pro účelné uplatnění obecných doporučení v hospodaření s časem.

Pracujte efektivněji

Spousta z nás se domnívá, že je potřeba pracovat více. Či intenzívněji.

V některých případech to může být pravda. Ale spíš bude platit, že je rozumné pracovat účelněji (efektivněji). K těm elementárním zásadám patří klid na práci (módní pojem je "hluboká práce", což je nejspíš další úspěšný marketingový buzzword) a přestávky. Je dobré nevěřit na zázračné metody a držet se nejjednodušších možných ověřených smysluplných srozumitelných a snadno doložitelných opatření.

Paretovo pravidlo a soustředění

Jenže převážná většina výsledků je dosahována několika málo opravdu důležitými aktivitami. Viz též téma "naléhavé a důležité". Proto je potřeba se soustředit na to, abychom měli dostatek sil na důležité činnosti.

Pracovat příliš dlouho a příliš tvrdě je neefektivní. Běžný člověk by neměl pracovat déle než jednu hodinu bez přestávky. Po této době je téměř jisté, že pro udržení koncentrace vynakládá tolik energie, že nemá sílu na tvůrčí práci.

Graf ztráty koncentrace

V rámci marketingových buzzwordů se setkáme s pojmem "flow", což by měl být stav "pracovního vytržení" (pracovní rauš), kdy jste tak nadšeně zabraní do nezáživné a nesmyslné práce, že byste si nevšimli, kdyby vám řezali nohu bez umrtvení. Mám lepší doporučení - dělejte takovou práci, u které budete mít sami od sebe nutkání to udělat co nejlépe (prostě vás bude bavit).

Tam si ale je potřeba dávat pozor, aby člověk nevkládal do takové aktivity příliš mnoho práce. A to, že je potřeba dělat přestávky, je nesporné. Já si na přestávky musím natahovat budíka (což nějaký chytrák pojmenoval "Pomodoro", což nemá smysl komentovat)

Klid na práci

Fyziologické procesy (šíření vzruchů v mozku) prostě neukecáme.

  • Přesněji řečeno když se neumím izolovat od možných zdrojů rušení, je pravděpodobně výhodnější nedělat nic, na co je potřeba se soustředit… neřku-li dělat něco tvůrčího.
  • Opatření jsou jednoduchá, stačí vůle je uplatnit. Prozatím článek "Soustředění a řízení času", později samostatné soubory doporučení pro analýzu a plánování využití času, opatření proti vyrušování, posilování sebekázně atd.

Denní výkonnost

Když si plánujete práci, na kterou se potřebujete soustředit a vyžaduje hodně sil, je dobré vědět, jak se v průběhu dne mění výkonnost. Nemusí to platit pro všechny, ale údajně je prokázáno:

  • Spánek před půlnocí je vydatnější (empiricky ověřeno + řada studií).
  • Posunutí aktivity do nočních hodin je nepřirozené (těch pár set miliónů let, kdy se v noci spalo, taky neoblafneme). A spíš projevem něčeho jiného než jakéhosi vrozeného typu denního biorytmu (což nezpochybňuje, že biorytmus existuje).
  • Jistá studie tvrdí, že když posunuli lidem režim o hodinu zpět, mělo to prokazatelné pozitivní zdravotní dopady. Prostě je dobré se tomu nevzpírat.

rizeni-casu-denni-vykonnost

[Bude doplněno - postupný převod obsahu webu - pokud máte o toto téma zájem, určitě se ozvěte]

Rozumíte své práci. My také.

Baví nás to. Máme radost, když věci fungují. Rádi sdílíme zkušenosti.

Cena: Přiměřená

Chci vědět víc

Umíme odhadnout potenciál spolupráce. Vy také. Dohodneme se.